La col·laboració dels professionals de l'Atenció Primària ha garantit una resposta ràpida per tallar de forma precoç les cadenes de transmissió de la COVID-19
Les intervencions que s’han fet a les escoles de l’àrea de l’Atenció Primària Metropolitana Sud (L’Hospitalet, Baix Llobregat, Garraf, Alt Penedès i Baix Llobregat Nord) -sempre amb la col·laboració professional entre l' àmbit sanitari, vigilància epidemiològica i escolar- han permès identificar entre el 28 de setembre i el 14 de desembre 2.581 casos positius a les escoles, que han generat 41.875 estudis de contactes escolars.
D’aquests, el 94% corresponen a l’alumnat i el 6% al personal que treballa als centres educatius. Això suposa 800 preses de mostres per a PCR diàries que han arribat a 1.000 en els moments en els quals les xifres de la pandèmia han estat més elevades.
La mitjana de temps d’intervenció des que es detecta un positiu fins que es fa la recollida de mostres per a PCR als contactes ha estat de 24 a 48 hores.
Una intensa intervenció i treball en equip entre l’Atenció Primària, els centres educatius, Vigilància Epidemiològica i el Laboratori de Microbiologia de la Gerència Metropolitana Sud han fet possible donar una resposta àgil i d’intervenció ràpida en aquest àmbit.
L’inici del curs escolar va suposar un repte tant per a l’entorn d’Educació, com per a Vigilància Epidemiològica i per a Salut davant de la situació de pandèmia provocada per la Covid-19. Per tal de donar-hi una adequada resposta, ha estat imprescindible la col·laboració professional entre els diferents actors.
En el moment en què es detecta un cas positiu d’un nen o docent en qualsevol dels centres educatius, l’Atenció Primària juntament amb Vigilància Epidemiològica, procedeixen a la valoració del cas i, en cas necessari, fan la indicació de quarantena i la recollida de mostres per a PCR als contactes o grup de convivència estable.
En ocasions, una unitat mòbil, formada per infermeres i auxiliars d’infermeria d’Atenció Primària, s'ha desplaçat al centre educatiu per recollir les mostres. En altres ocasions, els alumnes i professors s'han translladat als punts d’Atenció Primària destinats a aquesta finalitat, sempre amb l’objectiu final de tallar les cadenes de transmissió al més aviat possible.