Un estudi internacional amb participació de Bellvitge aporta noves dades sobre el tractament farmacològic de la insuficiència cardíaca

El treball s’ha presentat al Congrés Europeu i Mundial de Cardiologia de París i s’ha publicat a ‘The New England Journal of Medicine’

Investigadors de l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) han participat com a coordinadors i autors en un important estudi internacional presentat aquesta setmana al Congrés Europeu i Mundial de Cardiologia. El treball, Angiotensin-Neprilysin Inhibition in Heart Failure with Preserved Ejection Fraction (PARAGON-HF), aporta dades de gran rellevància sobre el tractament amb una combinació de dos fàrmacs (sacubitril i valsartan) als pacients amb insuficiència cardíaca que no tenen reduïda la fracció d’ejecció (el percentatge de sang que expulsa el cor cada vegada que es contrau).

El Dr. Josep Comín, director de la Unitat Multidisciplinària d’Atenció a la Insuficiència Cardíaca Comunitària de l’Hospital Universitari de Bellvitge, ha estat el coordinador de l’estudi a nivell espanyol, i destaca que aquesta investigació “resulta molt rellevant per les seves dimensions” (4.822 pacients inclosos) i perquè “ha estat enfocat a un segment de pacients amb insuficiència cardíaca per als quals no existeix cap tractament disponible”.

L’estudi ha analitzat el tractament de la insuficiència cardíaca amb sacubitril i valsartan, dos fàrmacs que actuen de forma diferent i complementària i s’administren en un compost únic. Ja s’havia demostrat que resulten més eficaços que altres fàrmacs en pacients que tenen reduïda la fracció d’ejecció, però encara no s’havia analitzat en pacients amb insuficiència cardíaca i alhora la fracció d’ejecció preservada. Així, s’ha comparat l’administració d’aquesta combinació de dos fàrmacs amb l’administració de només valsartan a un total de 4.822 pacients d’arreu del món que tenen la fracció d’ejecció preservada, durant un temps mitjà de 34 mesos.

Malgrat que l’objectiu primari de l’estudi –demostrar una reducció global de la mortalitat i les hospitalitzacions– no s’ha assolit de forma estadísticament significativa per un estret marge, sí que s’han constatat beneficis en subgrups de pacients com ara les dones o els pacients amb fracció d’ejecció en el límit. També s’han trobat  resultats positius de la combinació de sacubitril i valsartan en la qualitat de vida i altres aspectes importants com ara la funció renal o els símptomes dels pacients. Tots aquests resultats s’hauran de continuar investigant.

El treball, coordinat globalment el Dr. Scott D. Solomon, del Brigham and Women's Hospital de Boston i la Universitat de Harvard, s’ha presentat al Congrés de la Societat Europea de Cardiologia i Congrés Mundial de Cardiologia –la reunió de referència mundial de l’especialitat–, que s’està celebrant a París del 31 d’agost i al 4 de setembre, i simultàniament ha aparegut publicat a The New England Journal of Medicine, la revista de recerca biomèdica més prestigiosa a nivell internacional.

La insuficiència cardíaca apareix quan el cor és incapaç d’expulsar la sang que li arriba en cada cicle cardíac en la mesura que ho hauria de fer. Sovint és conseqüència de l’evolució de diverses malalties cardíaques, i fa que les persones afectades se sentin dèbils, cansades o tinguin dificultats per respirar. Encara que la majoria de vegades no té curació, se’n poden millorar molt els símptomes i la qualitat de vida amb tractaments que combinen la medicació amb canvis en els hàbits de vida.

Aquesta malaltia afecta 2 de cada 100 catalans i suposa una despesa anual d’uns mil milions d’ euros a casa nostra. A nivell europeu, afecta més de 15 milions de persones, i fins a 64 milions arreu del món, dels quals aproximada­ment la meitat tenen una fracció d’ejecció preservada.