Davant la situació actual per la Covid-19, el Servei de Rehabilitació del CAP Martorell s’ha replantejat la seva feina i ha innovat per tal de reorganitzar d’una altra manera els serveis que oferien a la ciutadania fins ara, implementant altres maneres d’atenció en el servei de rehabilitació per evitar les visites presencials que fossin ajornables però amb un objectiu principal de no deixar cap pacient sense tractament inicial i de continuïtat.
En aquest sentit, s’ha establert un tipus diferent de contacte amb el pacient per atendre’l el millor possible. Així doncs, s’ha creat un circuit en coordinació amb l’hospital de referència per tal de poder fer visites a l’hospital un cop per setmana. D’altra banda, ara les principals eines de contacte amb la ciutadania són per via telefònica i telemàtica, de manera que s’han elaborat uns vídeos d’exercicis amb pautes detallades i explicacions concretes per a diferents tipus de patologia. D’aquesta manera, els pacients poden fer els exercicis de rehabilitació que els convenen per a la seva millora i poden iniciar el procés rehabilitador, acompanyats també d’un seguiment dels professionals d’aquest servei.
L’acceptació per part de la ciutadania d’aquest nou recurs que els ofereixen les tecnologies actuals ha estat molt bona i els pacients han agraït la implicació per part dels professionals. Tanmateix, el Servei de Rehabilitació segueix aportant noves propostes per facilitar a la ciutadania de manera permanent algunes prestacions, i han plantejat que els vídeos que han elaborat per a la realització d’exercicis rehabilitadors es puguin compartir amb la resta del serveis de rehabilitació de Costa Ponent per tal de beneficiar el màxim nombre de pacients que hi són atesos. Un plantejament que incorpora una bona eina de comunicació amb el pacient per treballar les pautes fisioterapèutiques des del seu domicili.
Adaptació del Servei de Rehabilitació Alt Penedès
Durant el període de pandèmia per Covid-19, els espais ocupats pel Servei de Rehabilitació Alt Penedès, ubicat al CAP Vilafranca Nord, tant el gimnàs com alguns dels despatxos, s’han adaptat i cedit per a altres funcionalitats, com són les consultes específiques per atendre urgències respiratòries i també les consultes on s’han realitzat les proves PCR als professionals amb simptomatologia Covid-19 del territori, tota una adaptació d’espais i una gran cooperació entre diferents serveis.
La visita presencial de Rehabilitació ha deixat pas aquests dies a les visites telefòniques per a controls de tractaments que havien quedat interromputs, primeres visites urgents, preferents i successives que calia valorar clínicament i també per a aquelles patologies en llista d’espera de tractament urgents i preferents.
Per completar el seguiment telefònic, en algun cas, també s’ha introduït la videotrucada. La comunicació telemàtica amb els pacients ha estat una eina de gran ajuda per fer les correccions en l’execució dels exercicis que prèviament s’havien enviat per correu electrònic o també per correu postal a pacients previ acord i consentiment, els quals han valorat molt positivament aquesta nova via de comunicació i han deixat constància que els ha servit de gran ajut.
En els casos de les patologies no demorables, la metgessa rehabilitadora ha realitzat visita presencial conjunta amb els fisioterapeutes per tal de donar una atenció integral, incloent pautes per realitzar exercicis en el domicili amb seguiment telefònic posterior.
Tanmateix, el dia a dia dels professionals del Servei de Rehabilitació durant la pandèmia ha estat de constant col·laboració amb la resta de companys del CAP on estan ubicats, amb els quals han compartit no tan sols espais en comú sinó també suport en la resolució de gestions, dubtes, visites conjuntes si han calgut, i tot allò que ha estat necessari per donar una bona atenció a la ciutadania i alhora sentir-se recolzats entre companys.
L’equip de Rehabilitació Alt Penedès ha afrontat la situació des de l’inici de la pandèmia per Covid-19 amb molta força i incorporant noves formes de treballar que poden romandre en un futur.