Experts de diferents àmbits van analitzar el 29 d'octubre a Bellvitge els beneficis i reptes de la compra pública d’innovació a la jornada “Compra pública d’innovació i col·laboració publicoprivada. Reflexions sobre l’experiència acumulada”, organitzada per la GTMS amb la col·laboració d’ESADE i Novartis.
La jornada, que també es va poder seguir per streaming, va comptar amb la participació de Mònica Reig, directora del Centre de Governança Pública d’ESADE, que va pronunciar la conferència inaugural, i de representants de diferents hospitals, empreses i escoles de negocis, que van exposar les seves respectives experiències i visions en dues taules rodones. La cloenda va anar a càrrec de Ramon Maspons, responsable d’Innovació de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya.
Les diferents intervencions van servir per abordar tot el procés que implica la compra pública d’innovació, des de la primera idea fins a la implementació de la solució, analitzant-ne els beneficis, les dificultats que poden sorgir, i com superar-les. Un altre dels temes centrals va ser la col·laboració de les institucions públiques amb empreses privades en la provisió de solucions innovadores.
Aquesta trobada va donar continuïtat a la jornada “Innovant en xarxa per millorar en salut”, celebrada el passat el 8 d’octubre al mateix hospital.
La compra pública d’innovació és una licitació en què no s’adquireix un producte sinó un servei dissenyat a la mida de necessitats específiques detectades per l’organització. D’aquesta manera, es fomenta la transformació i la millora dels processos assistencials que porten a terme diàriament els professionals, afegint valor a la seva activitat.
En els darrers anys, el Departament de Salut, amb el suport addicional de fons FEDER de la Unió Europea, ha impulsat aquest tipus de compra als centres sanitaris d’utilització pública de Catalunya.
L’Hospital Universitari de Bellvitge va iniciar fa uns anys una aposta estratègica per la innovació com a impuls a la millora de l’experiència del pacient, el desenvolupament professional i el treball en xarxa. A través de la innovació tecnològica, promou la transformació digital, la reenginyeria dels processos assistencials, la comunicació entre professionals per a la gestió compartida dels pacients, la millora de l’experiència del pacient i les famílies o l’aplicació d'intel·ligència artificial per millorar els diagnòstics, els tractaments i l’adherència a les teràpies, entre d’altres línies de treball.
En aquests moments és el centre català que té en marxa més iniciatives de compra pública innovadora finançades per aquests fons. En concret, ha endegat dos projectes d’atenció als pacients amb arrítmia emprant solucions innovadores, un projecte d’atenció al malalt crític mitjançant l’assistència precoç, un de recuperació intensificada en cirurgia mamària, ginecològica i de sol pelvià, i un d’atenció a les persones després de patir un ictus. A més, l’Atenció Primària Metropolitana Sud porta a terme un projecte de millora dels resultats de salut i de qualitat assistencial en base a l’educació, la prevenció, l’anticipació i la medicina personalitzada.