Un assaig clínic ofereix resultats positius per al tractament dels limfomes cutanis més habituals amb un medicament immunosupressor

- Recerca

La Dra. Cristina Muniesa i el Dr. Octavi Servitje, del Servei de Dermatologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i investigadors de l’IDIBELL, han participat en aquest treball que avalua l’ús del pimecrolimus tòpic en la micosi fungoide i que ha estat publicat a la prestigiosa revista The Lancet Haematology.

L’assaig multicèntric PimTo-MF, de fase 2, ha consistit en l’administració per via tòpica de pimecrolimus, un fàrmac inhibidor de les substàncies que provoquen inflamació, a pacients en les primeres fases d’una micosi fungoide, el tipus més freqüent de limfoma cutani.

Sis centres hospitalaris, entre ells l’HUB, han participat en l’assaig, que ha registrat uns resultats força positius. Més del 50% dels pacients van respondre de forma positiva a l’aplicació en forma de crema del pimecrolimus i va ser ben tolerat per la pràctica totalitat d’ells.

El pimecrolimus és un inhibidor tòpic de la calcineurina, un enzim responsable de l’activació de la proteïna que provoca l’estimulació del creixement i proliferació dels limfòcits T. Aquests limfòcits són els encarregats de coordinar la resposta immune mitjançant les cèl•lules, així com també de funcions de cooperació necessàries perquè es desenvolupin totes les formes de resposta immune. Aquest és el primer assaig clínic que avalua el tractament del limfoma cutani de cèl•lules T amb un inhibidor de la calcineurina.

Els inhibidors tòpics de la calcineurina ja s’utilitzen per al tractament de la dermatitis atòpica i d’altres malalties cutànies. “Recentment s’ha demostrat que un percentatge variable de pacients amb micosi fungoide presenten mutacions a la via de la calcineurina, fet que ha justificat aquest assaig clínic amb pimecrolimus, que obre la possibilitat d’un nou tractament tòpic eficaç en pacients amb formes inicials d’aquesta malaltia”, conclou el Dr. Octavi Servitje.

Article de referència: Activity and safety of topical pimecrolimus in patients with early stage mycosis fungoides (PimTo-MF): a single-arm, multicentre, phase 2 trial; The Lancet Haematology

Imatge: gravat del dermatòleg francés Jean Louis Marc Alibert (1768-1837), primer en descriure I dibuixar la micosi fungoide al llibre Clinique de l’Hopital de Saint-Louis ou Trataiment complet des maladies de la peu. Gravat Biblioteca Henri Feulard. Hospital de Saint-Louis. Paris