L'empremta immunològica condiciona la resposta a la SARS-CoV-2

- Recerca

Un estudi de l'Hospital de Bellvitge, l'IDIBELL i l’Icahn School of Medicine de Mount Sinai, a Nova York, publicat a la revista Nature Communications, ha demostrat per primera vegada que el fenomen de l'empremta immunològica (es registra quan la immunitat preexistent contra altres coronavirus té influència en una possible immunitat contra la SARS-CoV-2) existeix en el cas de la Covid-19. Es tracta d'un fet d'especial interès donada l’aparició de noves variants de la SARS-CoV-2, a més de la potencial interacció amb la vacunació de la immunitat preexistent.

Moltes infeccions deixen una empremta immunològica en les persones que les pateixen. En el cas d’alguns virus aquesta memòria immunològica té influència i pot canviar la resposta immunològica quan es produeix una infecció posterior amb un nou virus, però de característiques una mica semblants al primer. Aquest procés és conegut com imprinting immunològica i en algunes ocasions la influència pot ser protectora, però en altres pot resultar perjudicial. El fenomen està molt ben descrit en els virus de la grip i té importància també en les respostes immunològiques a les vacunes.

L'estudi col·laboratiu permet constatar que els pacients més greus triguen més temps a produir anticossos neutralitzants contra la SARS-CoV-2. Més important fins i tot va ser observar que infeccions prèvies d’alguns coronavirus (els betacoronavirus OC43 i HKU1, però no l'alphacoronavirus com 229E) deixen una memòria immunològica que condiciona la resposta d'anticossos contra la Covid-19. Aquesta influència sembla ser negativa, ja que pacients amb més immunitat prèvia contra els betacoronavirus OC43 i HKU1 trigaven més temps a desenvolupar anticossos neutralitzants contra la SARS-CoV-2. No obstant això encara no és possible valorar amb exactitud quina és la seva importància clínica. Com a segona fase de la feina s'han reclutat més pacients amb la intenció de corroborar els primers resultats i intentar constatar si hi ha una correlació clínica.

L'estudi és fruit de la col•laboració de el Servei de Malalties Infeccioses de l'Hospital de Bellvitge i l'IDIBELL amb un equip de professionals de la Icahn School of Medicine at Mount Sinai, a Nova York. Es va incloure a 37 pacients ingressats per Covid-19 durant la primera onada de la pandèmia a l'Hospital Universitari de Bellvitge. Es van obtenir mostres sanguínies d'aquests pacients després de les primeres 24 hores del seu ingrés; als tres dies; als set i finalment als 46 dies. D'aquesta manera es va aconseguir una caracterització dinàmica de la resposta immunològica humoral (basada en anticossos) a la Covid-19 i es va poder avaluar la influència que la immunitat prèvia d'altres coronavirus (que produeixen el refredat comú) pogués tenir sobre la immunitat contra la Covid-19.