L’Hospital de Bellvitge ha estat el centre que ha realitzat més trasplantaments d’òrgans d’adult a Catalunya en 2021

Per tercer any consecutiu també ha estat l’hospital que ha realitzat més trasplantaments renals a Catalunya

A més, ha tornat a ser l’hospital català que ha aconseguit més donants d’òrgans i el segon en donació de teixits
Ha liderat també els trasplantaments cardíacs a nivell català

Durant l’any 2021, l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha dut a terme un total de 259 trasplantaments d’òrgans en adults. Tot i l’impacte del segon any de la Covid-19, en el decurs de 2021 s’hi han portat a terme 193 trasplantaments de ronyó, 41 de fetge i 25 de cor. Aquestes dades, facilitades avui per l’OCATT (Organització Catalana de Trasplantaments), situen l’hospital com a primer centre en trasplantament renal, amb gairebé un 25% dels realitzats, i de cor, àmbit en que s’han fet a l’HUB la meitat dels trasplantaments en adults de tot Catalunya.

Una altra important fita assolida en el camp dels trasplantaments en 2021, ha estat la realització a l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) del primer trasplantament cardíac amb un cor d’un donant en asistòlia  controlada a Catalunya.

Els 193 trasplantaments renals realitzats a l’HUB en el decurs de 2021 suposen un augment del 30% en relació al 2020. D’altra banda, l’HUB ha participat, amb l’Hospital Clínic i un hospital portuguès, en la primera cadena internacional del Sud d’Europa per realitzar un trasplantament renal de donant viu creuat, en un programa creat per donar resposta a parelles donant-receptor incompatibles. En l’àmbit estatal, l’HUB ha participat en 6 dels 7 trasplantaments renals creuats que s’han fet durant l’any 2020.

D’altra banda, Bellvitge ha estat l’hospital català amb més nombre de donants cadàver, 58, i de donants renals vius, 40, en aquest cas juntament amb l’Hospital Clínic. En el primer cas, les donacions d’òrgans es van distribuir entre donants en mort encefàlica (59%) i en asistòlia (cor aturat), el 41% restant.

Pel que fa a la donació de teixits, l’HUB es va situar per primera vegada com a segon centre català, amb un total de 299 donants i va ser el primer en obtenció de vàlvules cardíaques, amb total de 43. Les xifres assolides en aquest àmbit consoliden l’Hospital Universitari de Bellvitge com un dels centres capdavanters a tot l’Estat en el primer i inqüestionable esglaó del sistema de trasplantaments.

Per al Dr. Nicolás Manito, director del Programa de Trasplantaments de l’Hospital Universitari de Bellvitge, “aquestes fites mostren, una vegada més, que el nostre hospital és un centre terciari referent en processos d’alta complexitat assistencial que requereixen un gran nivell  d´ experiència i alta tecnologia, com ara els trasplantaments d’òrgans.  Tot això s’ha aconseguit en moments molt difícils per al  món sanitari i gràcies a la generositat de les famílies i l’excel·lència, l´esforç, el treball en xarxa i l’expertesa dels equips multidisciplinaris mèdics, quirúrgics, d’infermeria i serveis centrals”.

Després de la davallada de l’any 2020 a causa de l’emergència provocada per la Covid-19, els trasplantaments s’han recuperat a Catalunya, amb un increment del 6,4% i superant el miler d’intervencions, segons les dades que ha presentat avui en roda de premsa el director de l’OCATT, Jaume Tort. A l’Hospital Universitari de Bellvitge l’increment dels trasplantaments ha estat d’un 22%. A la roda de premsa de presentació de les dades de 2021 ha participat el Dr. Gabriel Moreno, coordinador de Trasplantaments de l’Hospital Universitari de Bellvitge, en representació de tots els coordinadors dels hospitals catalans. En la seva intervenció el Dr. Moreno ha destacat la capacitat d’adaptació a les circumstàncies derivades de la Covid-19, el suport de la direcció del centre i el treball coordinat dels equips de trasplantament com factors clau per “no perdre cap donant”.