L’Hospital de Bellvitge crea una unitat específica per atendre les seqüeles de la Covid-19

- Coronavirus

La nova Unitat PostCovid-19 es coordinarà amb Atenció Primària Costa de Ponent per atendre també pacients tractats pel coronavirus als CAP

L’Hospital Universitari de Bellvitge posa en marxa una unitat funcional multidisciplinària postCovid-19 que neix per respondre a les necessitats assistencials que es preveuen puguin tenir els pacients que han passat una infecció per Covid-19. Algunes de les seqüeles més greus són les caràcter pulmonar, com ara la fibrosis i d’altres tipus de malalties intersticials.

Es preveu que un percentatge de les persones que han superat la Covid-19 puguin desenvolupar algun tipus de seqüela, sobretot aquelles que han necessitat d’ingrés hospitalari per pneumònia greu.

“Es tracta d’un volum de pacients que pot ser alt i en el qual podem trobar conseqüències negatives de la Covid-19 a nivell pulmonar o d’interstici, i també d’altres de caràcter sistèmic, com ara afectacions musculars o l’anomenada debilitat associada a la UCI”, explica la Dra. Salud Santos, cap del Servei de Pneumologia de l’Hospital de Bellvitge.

L’equip multidisciplinari de la Unitat Postcovid-19 està integrat per professionals mèdics i d’infermeria dels serveis de Pneumologia, Rehabilitació, Urgències, Malaltes Infeccioses, Medicina Interna, Farmàcia i Radiodiagnòstic de l’hospital i d’Atenció Primària. Tots plegats, articularan el treball de l’equip en un doble circuit de prevenció i detecció.

Com a punt de partida del primer circuit, adreçat a les persones tractades a l’hospital, el Servei de Pneumologia de Bellvitge ja està actuant de forma proactiva per a la detecció precoç de possibles seqüeles de la pandèmia. El procediment s’inicia amb una consulta telemàtica amb els pacients 30 dies després de rebre l’alta, que serveix per fer un primer balanç global del seu estat. Posteriorment, als 2 mesos, es realitza un control tomogràfic-clínic del pacient amb proves radiològiques i funcionals (pneumologia i rehabilitació) per veure l’evolució i la presència de possibles seqüeles. Finalment, als 6 mesos un darrer control estableix si el pacient està en condicions de rebre l’alta definitiva o si necessita derivació a una unitat o servei específic.

La segona pota del circuit és específica per a l’Atenció Primària i es desplega en base a les interconsultes virtuals entre els metges de família i diferents professionals de la nova Unitat Funcional, per tal de coordinar la detecció i seguiment de casos de persones que no hagin esta ateses al centre, incloses les que viuen a les residències de gent gran.

D’altra banda i com a part també del treball de la Unitat PostCovid-19, l’Hospital de Bellvitge lidera un estudi multicèntric estatal que pretén identificar persones amb predisposició genètica a desenvolupar fibrosi postCovid enfront d’altres que recuperen correctament el funcionament pulmonar. L’estudi també s’enfocarà sobre el paper de la rehabilitació en la recuperació dels pacients COVID-19. Els resultats de l’estudi poden ser bàsics en futurs brots del coronavirus. El treball es farà a diferents centres de Madrid i Barcelona, integrats aquests últims al Barcelona Respiratory Network.