Representants de Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning visiten l’Hospital de Bellvitge per conèixer la seva transformació Lean

- Formació

La Direcció de Processos i Avaluació de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha rebut aquest 20 de juliol un equip de la fàbrica europea ubicada a Barcelona del grup Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning, fabricant mundial de solucions de climatització Hitachi d’alta qualitat i tecnologia japonesa d'última generació per a edificis residencials, comercials i industrials. Han visitat l’HUB amb interès a aprendre sobre la transformació Lean, tant cultural com operativa, que s’hi està portant a terme, així com en els sistemes i les eines Lean implementades.

Un “hospital Lean” és aquell que intenta eliminar tot allò que no aporta valor a pacients i professionals, flexible als canvis i enfocat a la millora contínua. A mitjan 2017, l’equip de l’HUB va començar amb la transformació Lean, una filosofia que s’ha introduït progressivament en la cultura i en el dia a dia de l’organització i amb la qual gairebé la totalitat de l’hospital està involucrada o familiaritzada.

Durant la visita formativa, els professionals de la Direcció de Processos ha mostrat a l’equip de Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning el panell Hoshin Kanri i KATA dels Serveis de Pneumologia i Cirurgia Toràcica a l’edifici Delta i com s’ha treballat el procés d’alta en general.

L’equip de l’HUB també ha compartit com s’ha dissenyat totalment des de zero amb metodologia Lean, la Unitat de Recepció i Preparació del Pacient (URPP), el projecte de 5S en el procés de dispensació de comandes programades i urgents de Farmàcia i del nou PET-RM, l’optimització de recovery de Gabinets junt al 5S i tot el sistema de gestió integrada.

A més de les eines operatives i de millora del sistema, s’han interessat especialment pel canvi cultural i les noves formes de treball que s'estan introduint a l'hospital, reforçades sota metodologia KATA. Gràcies a aquest canvi, s’està començant a implantar el cicle PDCA (Plan-Do-Check-Act) per a la resolució de problemes en l’àmbit de la gestió, i la metodologia A3, que permet la recerca profunda de problemes complexos i, a través del mètode científic, trobar solucions amb l'objectiu de millorar els processos.