Un estudi demostra que el patogen H. influenzae tipus f és molt estable genèticament

Haemophilus influenzae és un important bacteri patogen que colonitza el tracte respiratori humà. Aquest bacteri pot estar envoltat d'una càpsula de sucres, un important factor de virulència que divideix les seves soques en dos grups, capsulades i no capsulades. Dins aquest segon grup s'han distingit sis serotips (a-f) en funció de la composició dels seus sucres.

Afortunadament, la introducció de la vacuna contra el serotip b, associat a meningitis en nens, va canviar l'epidemiologia d'aquest bacteri. No obstant això, amb la pràctica desaparició del serotip b, els H. influenzae no capsulats són actualment el principal agent associat a malalties, seguit per bacteris capsulats del serotip f.

Recentment, un treball publicat a la revista Scientific Reports, realitzat pel grup de recerca en Epidemiologia Bacteriana de l'IDIBELL, l'Hospital Universitari de Bellvitge i CIBERES, ha estudiat la diversitat de gens presents en ceps clínics de H. influenzae serotip f.

Tots els aïllats del serotip f analitzats en aquest estudi pertanyien a un únic clon que presentava un nombre molt reduït de variacions genètiques i una alta taxa d'estabilitat del seu genoma, fins i tot més que altres serotips encapsulats. Tots els bacteris utilitzats procedien d'un estudi multicèntric internacional que inclou l'IDIBELL i l'Hospital Universitari de Bellvitge més els centres de referència d'aquest bacteri de Portugal i els Països Baixos.

Les doctores Aida González i Sara Martí, líders del projecte, comenten que “l'homogeneïtat genètica del serotip f podria explicar la seva expansió clonal elevada. Si bé és cert que les soques capsulades del bacteri H. influenzae presenten alta homogeneïtat genòmica en contraposició a les no capsulades, aquesta diferència podria ser deguda a la pròpia càpsula, que podria actuar com una barrera física reduint els nivells de recombinació o la seva menor presència com colonitzadores dificultat la interacció amb altres microorganismes”.