L’Hospital de Bellvitge realitza el 65% de la broncoscòpia intervencionista dels hospitals públics de Catalunya

Es tracta de procediments de gran complexitat que permeten l’extracció de tumors i d’altres accions diagnòstiques i terapèutiques a les vies respiratòries.

L’any 2019 la Unitat d’Endoscòpia Respiratòria va realitzar 235 intervencions d’aquest tipus, segons dades de la Societat Catalana de Pneumologia.

L’elevat percentatge de les broncoscòpies rígides que porta a terme la unitat especialitzada del Servei de Pneumologia de l’Hospital de Bellvitge és fruit de l’expertesa acumulada en les darreres tres dècades, de la capacitació dels seus professionals de medicina i infermeria i de l’entrada en funcionament de la nova Unitat d’Endoscòpia Digestiva i Respiratòria ara fa dos anys. Durant l’any 2020, tot i la pandèmia, s’ha mantingut a l’Hospital de Bellvitge un nivell d’activitat molt semblant al de l’any anterior en broncoscòpies intervencionistes.

La utilització del broncoscopi rígid permet el tractament de tumors que obstrueixen les vies aèries principals (la tràquea i els bronquis principals). Es tracta d’un instrument tubular, buit per dins i acabat en una punta bisellada que facilita la dilatació i desobstrucció de zones de les vies respiratòries superiors afectades per alguna patologia. Pel seu interior s’hi poden fer passar diferents instruments que serveixen per aplicar diversos procediments terapèutics, com ara fibres làser; l’ús de calor generada per un corrent elèctric; la crioteràpia (congelació) o la col·locació de pròtesis traqueobronqials, entre d’altres. Els procediments de la broncoscòpia intervencionista són d’una complexitat més gran que els utilitzats en la broncoscòpia flexible, una tècnica realitzada habitualment pels pneumòlegs.

“La broncoscòpia intervencionista és una eina imprescindible dins de l’algoritme de tractament de les neoplàsies amb afectació de la via aèria principal, tant de forma complementària a d’altres teràpies oncològiques o bé com a tractament pal·liatiu”, segons explica la Dra. Rosa López, una de les broncoscopistes de la unitat, juntament amb les Dres. Marta Díez i Noelia Cubero.

Com a centre de referència en pneumologia intervencionista, la Unitat d’Endoscòpia Respiratòria de l’Hospital de Bellvitge acull de forma regular estades formatives de professionals de centres de tot l’estat.