Ha mort als 80 anys Eduard Castells, impulsor de l'implantament de cors artificials a Espanya

El Dr. Eduard Castells Cuch, cap del Servei de Cirurgia Cardíaca de l'Hospital Universitari de Bellvitge entre els anys 1988 i el 2020, ha mort aquest 22 de febrer a Barcelona als 80 anys d'edat.

Eduard Castells va estar vinculat al nostre centre des dels seus inicis, primer com a cap clínic i, des de l’any 1988, com a cap de servei. La seva trajectòria va ser cabdal per marcar el Servei de Cirurgia Cardíaca amb una empremta indeleble d’esforç, responsabilitat i rigor científic.

És de tots coneguda la seva contribució en la introducció i el desplegament al nostre país de procediments pioners com ara les tècniques de revascularització coronària o la cirurgia conservadora de la vàlvula mitral.

Cal remarcar també que, sense la seva actuació disciplinada i tenaç, l’Hospital probablement no disposaria d’un programa de trasplantament cardíac, ni seria líder a l’Estat en la implantació de dispositius d’assistència ventricular mecànica. L'any 2007, va liderar a l'Hospital Universitari de Bellvitge l'implantament del primer cor artificial de l'Estat espanyol.

En tots aquests camps va tenir una actuació significada que van posicionar el Servei de Cirurgia Cardíaca de l’Hospital Universitari de Bellvitge amb un perfil innovador en el marc de l’Estat.

Així mateix, va compaginar aquesta destacada activitat assistencial i investigadora amb l’activitat docent com a professor associat de Cirurgia de la Universitat de Barcelona.

Obituari