Nou estudi sobre l’efectivitat de dos tractaments intravenosos per la neuràlgia del trigemin

Un estudi retrospectiu de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l'IDIBELL amb 144 casos mostra que el tractament intravenós amb lacosamida i fenitoïna és eficaç i segur. Tot i així, la lacosamida sembla provocar menys efectes adversos i perdurar més en el temps.

La neuràlgia del trigemin és una afectació que provoca una sensació de dolor similar a una descarrega elèctrica en un costat de la cara. Aquesta sensació està provocada per alteracions del mateix nervi trigemin que transmet la informació des de la cara al cervell.

Existeixen diverses opcions terapèutiques per aquest tipus de neuràlgia, tot i així solen tenir efectes secundaris no desitjats i el dolor reapareix en la majoria de casos. Ara el grup de recerca en Malalties Neurològiques i Neurogenètica de l’HUB i l'IDIBELL ha realitzat un estudi per avaluar l’efectivitat i seguretat de dos fàrmacs intravenosos contra la neuràlgia del trigemin, la lacosamida i la fenitoïna. La via intravenosa sol prevaldre en el tractament de les crisis agudes, ja que aporta una major rapidesa d’acció i l’administració oral sol ser contraproduent degut al dolor.

Els resultats de l’estudi publicats a Cephalalgia demostren que els dos fàrmacs son efectius i segurs pel tractament agut de la neuràlgia del trigemin. L’estudi retrospectiu de 144 casos indica que més del 70% presentava alleujament del dolor amb ambdós fàrmacs. No obstant, el grup de persones tractades amb lacosamida presentaven menys efectes adversos que el grup tractat amb fenitoïna, a més de mostrar una taxa menor de readmissió al hospital i una major durabilitat del alleujament.