L’OCATT celebra el Dia Nacional del Trasplantament amb un acte que incideix en els vincles entre professionals sanitaris i pacients

El Dr. Lluís Riera, del Servei d’Urologia de l’Hospital de Bellvitge, ha participat en la jornada de celebració del Dia Nacional del Trasplantament, que l’OCATT ha organitzat amb la col·laboració de l’Hospital Vall d’Hebron, que l’ha acollit. Riera ha posat en relleu que “ser líders en trasplantaments d’òrgans és mèrit de tots, però especialment de les famílies, que en situació de dol per la mort d'un familiar donen els òrgans per donar vida. És la millor demostració de generositat vers als altres”. Al llarg del procés del trasplantament “s'estableixen lligams metge-pacient que transcendeixen, van més enllà dels estrictament professionals”, ha afegit.

La Jornada s’ha plantejat com un debat amb tres parelles de professionals-pacients, per reflexionar sobre les relacions que s’estableixen entre ells. Així, juntament amb el Dr. Riera ha intervingut Eva Casanovas, trasplantada de ronyó a l’HUB. Ha tingut paraules de reconeixement per al personal sanitari. “La meva malaltia renal va debutar quan tenia onze anys i el primer trasplantament renal va arribar als tretze. El personal sanitari ha estat permanentment present a la meva vida i la meva relació amb ells ha estat sempre propera, fluida i sense barreres, amb una gran humanitat i empatia per part seva”, ha explicat.

Les altres dues parelles les han integrat Cristina Berastegui, pneumòloga de la Unitat de Trasplantament Pulmonar i Patologia Vascular Pulmonar de Vall d’Hebron, i Yolanda Fernández, trasplantada de pulmó a Vall d’Hebron i presidenta de l’associació de pacients AIRE i d’altra banda Gonzalo Crespo, hepatòleg de l’Hospital Clínic, i Laura Geli, trasplantada de fetge en aquest hospital i autora del llibre Reinici, sobre la seva experiència.

A Catalunya van realitzar-se el 2021 un total de 743 trasplantaments renals, un 9,4% més que l’any anterior. L’Hospital de Bellvitge va fer-ne 193, l’Hospital Clínic 156 i Vall d’Hebron un total de 121 trasplantament renals en adults i 6 en nens. Catalunya disposa d’una de les taxes de trasplantaments més altes del món, amb 137 trasplantaments realitzats per milió de població. El 2021, va trencar de nou la barrera dels 1.000 trasplantaments realitzats, amb un total de 1.063 trasplantaments, un 6,4% més que l’any anterior, segons dades de l’Organització Catalana de Transplantaments (OCATT).

L’activitat dels hospitals catalans va convertir 2021 en el quart millor any de la història pel que fa al trasplantament, una fita que no hagués estat possible sense la generositat dels donants i les seves famílies, amb 288 persones que van donar els seus òrgans després de morir l’any passat, un 8% més que el 2020. També va augmentar la donació en viu, amb 145 donants vius de ronyó, el que representa una pujada respecte a l’any 2020 d’un 28,3%.

El director de l’OCATT, Jaume Tort, ha volgut posar en valor la gran tasca de tot el sistema de salut de Catalunya i de la societat pel que fa a la donació i al trasplantament: “El nostre és un àmbit d’elevadíssima especialitat i aquí tenim la sort i el luxe de poder comptar amb vint equips de trasplantament a diferents hospitals catalans. Uns equips professionals multidisciplinaris referents en la matèria, però que, a més, són experts en acompanyament, empatia i comprensió. Perquè el món de la donació i el trasplantament va d’això, de generositat, de solidaritat i d’humanitat”.

Segons ha afegit, Jaume Tort, “un dels grans avantatges de la nostra organització és la relació propera amb els professionals, però també amb les associacions de pacients que, d’una manera complementària als primers, fan una tasca increïble acompanyant i compartint la seva experiència amb persones que estan passant pel mateix que ells van viure anteriorment. I això no té preu, és un altre gran exemple d’expertesa”. El director de l’OCATT també ha tingut paraules d’agraïment per “la implicació, voluntat i esforç” de professionals i pacients.