Nou estudi sobre la importància del valor de l’hemoglobina preoperatòria

Un estudi multicèntric liderat pel grup de recerca en Fisiopatologia i Dolor de l’IDIBELL i de l’Hospital Universitari de Bellvitge ha demostrat que valors inferiors a 10 g/dl en l’hemoglobina preoperatòria són determinants per predir els requeriments de transfusió de concentrats d’hematies en el trasplantament hepàtic.

Els resultats d’aquest estudi, titulat “Baseline haemoglobin and thromboelastometry are predictive of red blood cell requirements and one-year mortality in liver transplantation“, s’han publicat a la revista científica Transfusion and Apheresis Science.

Es van revisar 591 pacients adults amb trasplantament hepàtic de deu centres espanyols. La transfusió de glòbuls vermells mediana va ser de 2 unitats i el 63% dels pacients van ser transfosos. Comparant els pacients transfosos i no transfosos, l’hemoglobina es va associar inversament amb la necessitat de transfusió.

El 19% dels pacients van rebre transfusió massiva considerada com més de 6 concentrats d’hematies. L’hemoglobina ≤10 g/dL va predir la transfusió massiva. La supervivència a un any dels pacients i de l’empelt hepàtic va ser significativament menor en pacients que van requerir transfusió massiva (78% i 76%, respectivament), enfront dels que no la van requerir (94% i 93%, respectivament).

Una de les conclusions de l’estudi és que calen més esforços per incrementar els nivells d’hemoglobina per sobre de 10 g/dl en pacients en espera d’un trasplantament de fetge.

Vegeu l'article