El lliurament dels nous ajuts i l’ús del Big Data protagonitzen la Sessió de Recerca de l’hospital

- Recerca

L’Hospital Universitari de Bellvitge ha celebrat aquest dijous 29 de juny la Sessió de Recerca i Lliurament dels Ajuts de Recerca. A més de servir, com cada any, per fer el lliurament formal dels diferents ajuts del Comitè de Recerca a professionals de l’hospital, la jornada va servir també per presentar els resultats de dos projectes ja completats i va comptar com a conferenciant convidat amb el Dr. Miguel Cainzos-Achirica, cardiòleg i investigador del Parc de Salut Mar, que va parlar de l’ús del Big Data en recerca cardiovascular.

La jornada va ser presentada pel Dr. Josep Comín, president del Comitè de Recerca, i va comptar així mateix amb la salutació del Dr. Fernando Fernández Aranda, director científic de l’IDIBELL. Comín i Fernández Aranda van subratllar la creixent aposta de l’Hospital de Bellvitge i la Gerència Territorial Metropolitana Sud per la recerca, tal com es palesa en el progressiu increment dels ajuts concedits.

En la part inicial de l’acte, el Dr. Gabriel Moreno va presentar els resultats del projecte que va iniciar l’any 2017 sobre el paper de la mort cel·lular en la donació per mort encefàlica i les seves conseqüències en la funció de l’òrgan en el receptor. Per la seva banda, el Dr. Guillermo Cuervo i el Dr. Francesc Escrihuela van presentar els resultats del seu projecte d’optimització del maneig de la bacterièmia per Staphylococcus aureus.

A continuació, els diferents investigadors becats aquest any van recollir els seus respectius ajuts.

Els ajuts a projectes de recerca clínica han estat per al Dr. Andrea di Marco, del Servei de Cardiologia, pel seu projecte “estimulació septal profunda per prevenir la miocardiopatia induïda per estimulació de VD: assaig clínic randomitzat DEEP”, i per a la Dra. Ariadna Padró, pel seu projecte “caracterització de les dislipèmies poligèniques: de la teoria a la pràctica”. Els ajuts d’intensificació per a professionals sanitaris predoctorals han estat per al Dr. Jacint Sala, del Servei de Neurologia; Dr. Francesc Escrihuela, del Servei de Malalties Infeccioses; Dr. Fernando de Frutos, del Servei de Cardiologia, i Dra. Dàmaris Berbel, del Servei de Microbiologia.

Finalment, els ajuts del Programa Comitè de Recerca HUB-IDIBELL de Formació Postresidència en Recerca han estat per a la Dra. Marta Hernández Argudo, del Servei de Pneumologia, i la Dra. Laura Triguero, del Servei de Cardiologia.

La jornada va finalitzar amb la conferència del Dr. Miguel Cainzos-Achirica, director del Grup de Recerca en Malalties Cardiovasculars del Parc Salut Mar/IMIM i coordinador de Cardiologia Preventiva i Rehabilitació Cardiovascular del Servei de Cardiologia del Parc de Salut Mar. En la seva xerrada, el Dr. Cainzos va destacar els punts forts i febles de l’ús del Big Data per identificar poblacions vulnerables en cardiologia, posant com a principal exemple les recerques que ha dirigit des de diferents institucions –entre les quals l’Hospital Universitari de Bellvitge– sobre les diferències en l’epidemiologia de les malalties cardiovasculars segons la procedència de la població i, en especial, sobre la major morbiditat i mortalitat cardiovascular dels residents a Catalunya amb origen a Bangla Desh o Pakistan.

Així mateix, Cainzos també va presentar l’inici de l’estudi Pul-Cat, liderat des del Parc Salut Mar amb la col·laboració de l’Hospital Universitari de Bellvitge i altres quatre centres catalans, que consistirà en una intervenció sistemàtica de traducció i adaptació cultural a les llengües de Pakistan i Bangla Desh de tot el material informatiu, plans de medicació a l’alta i sessions per a pacients que porten al terme aquests centres.