El Dr. Matias-Guiu participa al Comitè Científic Assessor del Programa d’oncologia de precisió

El Dr. Xavier Matias-Guiu, cap del Servei d’Anatomia Patològica de l’Hospital Universitari de Bellvitge, és un dels membres del Comitè Científic Assessor del Programa d’oncologia de precisió que s’implantarà al nostre país.

El Comitè està presidit pel Dr. Josep Tabernero, cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, i va celebrar la seva primera reunió el passat 15 d’abril.

L’oncologia de precisió és una manera innovadora d’entendre la medicina on l’objectiu és identificar un subgrup de pacients que pateixen un càncer determinat amb unes característiques moleculars específiques (habitualment, canvis genòmics o genètics o dels patrons d’expressió de proteïnes) que poden ser tributaris de tractaments dirigits més efectius.

El terme d’oncologia de precisió també inclou l’ús de marcadors de pronòstic, predictors de toxicitat i qualsevol paràmetre biològic que pot conduir a una adaptació del tractament en el subgrup de pacients que presenti els marcadors moleculars que es determinin.

L’oncologia de precisió es desplegarà a Catalunya basada en panells d’alteracions moleculars que seran determinats pel Comitè Científic Assessor en els àmbits següents: tumors sòlids, hematològics, pediàtrics i línia germinal. S’establiran els centres de referència i els territoris als quals han de donar servei i, també, l’obligació d’aquests centres de disposar de comitès de tumors moleculars per decidir sobre resultats dubtosos.

Aquest és un model pioner a l’Estat espanyol on per primera vegada s’estableix un model assistencial orientat a tots els tipus de càncers, amb una organització definida i basat en l’evidència.