S'aprova un protocol de consens amb tots els centres del sud de Catalunya sobre càncer d'endometri

- Formació

Els centres hospitalaris del sud de Catalunya, amb l'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l'Institut Català d'Oncologia (ICO) com a centres terciaris de referència en Ginecologia Oncològica, han assolit un consens històric en l'abordatge del càncer d'endometri, conegut popularment com a càncer d'úter. Aquesta iniciativa pionera a Catalunya i l'Estat ha estat possible gràcies al treball col·laboratiu en xarxa.

El nou protocol introdueix canvis significatius en l'abordatge d'aquest tipus de càncer, una patologia important i prevalent, incloent-hi l'aplicació sistemàtica de la biòpsia del gangli sentinella i la introducció de la immunoteràpia com a part dels tractaments. A més, estandarditza l'ús de la cirurgia mínimament invasiva amb el sistema robòtic com a evolució de la laparoscòpia, sempre que aquesta via d'abordatge no estigui contraindicada.

La implementació del protocol es va formalitzar durant una reunió territorial presencial amb tots els col·laboradors del territori, realitzada el passat 26 d'abril, amb la participació activa de professionals de tots els centres hospitalaris referents en el territori sud, abarcant des de Terres de l'Ebre fins a l'Anoia: Consorci Sanitari Alt Penedès-Garraf, Hospital Verge de la Cinta, Hospital Universitari Joan XXIII, Consorci Sanitari Integral, Hospital Sant Joan de Déu de Martorell, Hospital Universitari d'Igualada.

El càncer pelvià més freqüent en la dona

El càncer d'endometri és el càncer ginecològic pelvià més freqüent en el nostre medi, sent el quart en incidència en la dona, només superat pels de mama, pulmó i còlon i recte. Aquest tipus de càncer està estretament vinculat a l'estil de vida, amb l'obesitat com un dels factors de risc més rellevants.

"És crucial consultar amb rapidesa davant de possibles símptomes, especialment sagnats anòmals després de la menopausa", subratlla la Dra. Lola Martí, cap clínic del Servei de Ginecologia i coordinadora de la Unitat de Ginecologia Oncològica, ja que la detecció precoç pot millorar significativament el pronòstic.