L’Hospital de Bellvitge incorpora un làser ginecològic de CO2 per a pacients oncològiques

El Servei de Ginecologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha incorporat un làser de CO2 per al tractament dels símptomes d’atròfia i sequedat vaginal que registren moltes de les dones en tractament per algun tipus de càncer ginecològic, com ara els de mama, ovaris o coll uterí.

Precisament a causa d’aquests tractaments, moltes de les pacients no poden rebre cap de les teràpies habituals per a la síndrome genitourinària, com les basades en hormones, de manera que han de conviure amb uns símptomes que impacten molt directament en la seva qualitat de vida.

“La nostra previsió és tractar entre 60 i 80 pacients oncològiques anualment amb el làser de CO2 amb l’objectiu de millorar la seva qualitat de vida amb la màxima seguretat que ofereixen els resultats clínics”, segons destaca el Dr. José Manuel Martínez, del Servei de Ginecologia de l’Hospital de Bellvitge.

La menopausa i molts tractaments oncològics acceleren l’atròfia vaginal, que pot produir sequedat, sensació de cremor, picor, molèsties en orinar i disparèunia (dolor en mantenir relacions sexuals). El làser emet llum per estimulació del CO2 i produeix un efecte tèrmic regenerador de la mucosa vaginal, gràcies a la formació de nou col·lagen, la proteïna que permet la recuperació de l’elasticitat del teixit vaginal. El tractament es realitza amb dues o tres sessions ambulatòries del làser.

Un altre efecte positiu de la incorporació del làser de CO2 serà l’impuls de la recerca. Tal com subratlla el Dr. Martínez, “podrem posar en marxa nous estudis per confirmar la major eficàcia del làser en comparació amb altres tractaments farmacològics”.

L’adquisició del làser ginecològic de CO2 s’emmarca en el programa de compra pública innovadora PRI-ERAS, que pretén incorporar un programa de recuperació intensificada de les pacients de procediments quirúrgics d’oncologia ginecològica i cirurgia de sol pelvià. La iniciativa està subvencionada pel Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).