L’Hospital de Bellvitge esdevé el primer gran centre públic de l’Estat en crear un Servei de Psicologia Clínica

Amb aquest canvi organitzatiu, els psicòlegs clínics s'apleguen en una unitat específica, independent i transversal que atén pacients de tot l'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB)

La creació del nou servei respon a una iniciativa de la Gerència i la Direcció Mèdica de l’HUB que pretén consolidar la tasca assistencial, docent i de recerca dels i les psicòlogues clíniques i respondre a la demanda creixent d'actuacions al voltant de la salut mental i el benestar emocional, tant de pacients com de professionals del centre.

“La pandèmia ha fet encara més notòria la necessitat d’incorporar la psicologia clínica en l’atenció als pacients, ja siguin ambulatoris o ingressats als diferents serveis mèdico-quirúrgics de l’hospital, així com també dels professionals atesos a la Unitat Bàsica de Prevenció (UBP)”, explica la Dra. Susana Jiménez, la primera cap de la nova Unitat de Psicologia Clínica de l’Hospital Universitari de Bellvitge, denominació prèvia a la de Servei de Psicologia Clínica, que adquirirà definitivament en un termini de dos anys. “El canvi comporta atorgar valor al nostre perfil professional i l’autonomia necessària per respondre a noves necessitats de la ciutadania, accelerades per la pandèmia”, conclou Susana Jiménez. Cal destacar que l’Hospital de Granollers també ha posat en marxa recentment un servei específic de Psicologia Clínica.

La nova unitat proposa un innovador model transversal per a l’atenció psicològica a l’HUB. Fins ara la Psicologia Clínica i de la Salut sempre ha estat integrada en els serveis de Psiquiatria hospitalaris. “Som el primer hospital que fa aquest pas per posar en valor la psicologia clínica com un perfil professional i amb un model diferent dins d'un hospital, perquè més enllà del pacient que arriba directament per problemes psicològics o patologies mentals, molts altres pacients amb patologies somàtiques necessiten també d’una intervenció psicològica”, segons destaca Susana Jiménez.

A l’Hospital de Bellvitge, els professionals de Psicologia Clínica lideren dos unitats que són referents a nivell estatal i internacional: la de Joc Patològic i Addiccions Comportamentals i la de Trastorns de la Conducta Alimentària (TCA). Prenent com a model aquestes dues unitats, integrades ara en el nou servei, es va començar a treballar el juny de 2022 en el desplegament del nou sistema. “Un model que ens atorgui autonomia és el més adequat perquè la figura del psicòleg clínic s’incorpori en diferents processos i malalties que requereixen atenció i suport psicològic, evidentment continuant col·laborant de forma estreta amb Psiquiatria, perquè són disciplines molt properes”, explica la cap de la nova unitat.

Els professionals del nou Servei de Psicologia Clínica atenen pacients ambulatoris de Nefrologia (fent valoracions psicològiques de possibles donants de ronyó; receptors; tractaments individuals per a pacients amb baixa adherència al tractament immunosupressor i, també, atenció a familiars). Alhora col·laboren de forma estable amb el Servei d’Endocrinologia en l’avaluació de pacients de cirurgia bariàtrica; amb la Unitat de Cures Intensives (UCI); amb els Serveis de Reumatologia, de Cardiologia, amb la Unitat de Cirurgia Colorectal (per les patologies del sòl pelvià), la de Mastocitosi i amb el grup de Malalties Minoritàries, a més de la Unitat Multidisciplinar d’Atenció Post-COVID 19, el programa ERAS i el programa No Estàs Sol (NES) d’actuació davant d’un esdeveniment advers, així com en situacions especialment sensibles per a les famílies com el dol, sempre amb actuacions tant individuals com de caràcter grupal.

Des del nou perfil funcional també s’està intensificant el treball amb l’Atenció Primària de l’àrea Metropolitana Sud. El passat mes de maig, la Gerència Territorial Metropolitana Sud de l’ICS va posar en marxa el Model d’Integració Territorial de la Salut Mental, amb una visió global i coordinada de tots els recursos i l’expertesa professional que integren els serveis del territori. El Model, que coordina la Dra. Susana Jiménez, té com a principal objectiu garantir l’accessibilitat de tots els ciutadans a un diagnòstic i un tractament d’excel·lència en patologies mentals, assegurant la continuïtat assistencial entre els diferents dispositius.

Un altre dels grans propòsits de la nova autonomia de la Psicologia Clínica a l’HUB és impulsar la recerca i la docència en aquest àmbit. Per tal que l’activitat clínica esdevingui la base de projectes de recerca s’han dissenyat un seguit de protocols que permetran recollir i analitzar les dades assistencials. En aquesta línia, la nova unitat de Psicologia Clínica ha incorporat ja nous perfils professionals per completar l’equip assistencial i de recerca.