El Ministeri de Sanitat designa l’HUB i l’ICO com a CSUR en tumors renals amb afectació vascular

- Certificacions

La Unitat integrada de Tumors Renals amb Afectació Vascular de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l’Institut Català d’Oncologia (ICO) ha estat designada pel Ministeri de Sanitat com a centre CSUR (Centros, Servicios y Unidades de Referencia) a proposta del Consell Interterritorial de Salut. Es tracta de l’única unitat d’aquest subtipus de patologia designada fins ara CSUR a Catalunya.

Els tumors renals amb afectació vascular són un tipus de càncer poc freqüent i molt greu. Els tumors renals en conjunt representen menys del 3% de tots els càncers i, d’aquests, només un 10% es presenten amb un trombe venós. Aquesta invasió del vas sanguini és precisament la complicació que fa que augmenti la seva gravetat i potencial mortalitat.

La unitat HUB-ICO, coordinada pel Dr. Miguel Ángel López Costea, tracta una mitjana d’uns 8 casos anuals d’aquestes característiques. El tractament habitual és el quirúrgic i sovint implica intervencions complexes a càrrec d’equips multidisciplinaris nombrosos. Des de fa uns anys, moltes intervencions de la unitat HUB-ICO es realitzen amb cirurgia robòtica.

A més dels cirurgians uròlegs, en aquestes intervencions hi participen sovint també cirurgians cardíacs, vasculars o hepàtics, entre d’altres. Una altra figura clau per a la seguretat i èxit de la cirurgia és la de l’anestesista especialitzat, així com la infermeria quirúrgica. L’oncòleg especialitzat és, d’altra banda, una figura central i essencial en tot el procés diagnòstic, terapèutic i de seguiment.

La designació de centres CSUR té com a objectius millorar l’equitat en l’atenció a les patologies i procediments de baixa prevalença concentrant i potenciant l’experiència dels centres de més alt nivell. Per assolir-la, l’HUB i l’ICO han hagut d’acreditar una àmplia dotació i experiència en molts tipus d’activitat terciària. La decisió significa un reconeixement a la qualitat i als bons resultats del treball que s’hi desenvolupa.

Amb aquesta designació, l’Hospital Universitari de Bellvitge disposa ja de 13 acreditacions CSUR i l’Institut Català d’Oncologia 7. Quatre d’elles són compartides: tumors intraoculars de l’adult, tumors germinals de risc alt i intermedi resistents a quimioteràpia de primera línia en adults, sarcomes i altres tumors muscoloesquelètics en adults i tumors renals amb afectació vascular.