Bellvitge, pioner a Espanya a implantar una nova assistència ventricular

El Servei de Cirurgia Cardíaca de l’Hospital Universitari de Bellvitge ha estat el primer de l’Estat espanyol a implantar un nou i més potent tipus d’assistència ventricular, la bomba cardíaca intraaòrtica Impella 5.

Aquest dispositiu s’introdueix per via femoral o per l’artèria axil·lar fins al ventricle esquerre a través de la vàlvula aòrtica. Allí, el seu rotor axial impulsa la sang contínuament des del ventricle a l’aorta amb volums de fins a 5 litres per minut. L’avantatge en relació amb altres assistències intraaòrtiques que s’han utilitzat fins ara és el seu superior volum de descàrrega, així com el funcionament més lent de la turbina, que permet reduir el risc d’hemòlisi (destrucció de glòbuls vermells).

La nova assistència es va implantar a un pacient que havia patit un infart agut de miocardi i es trobava a l’Hospital Vall d’Hebron en situació de xoc cardiogènic. El pacient va ser derivat a l’Hospital de Bellvitge per la seva condició d’hospital referent en assistències ventriculars, i la nova bomba intraaòrtica li va permetre sortir de la situació crítica. Tot seguit, se li va implantar un cor artificial Heartmate III com a teràpia de llarga durada.

L’èxit d’aquesta intervenció obre la porta a establir per a alguns casos una nova estratègia terapèutica alternativa a l’ECMO que podria simplificar el procés, disminuir els costos i millorar els resultats.