Emotiu acte d’homenatge a l’Hospital de Bellvitge amb motiu del seu 50è aniversari al Paranimf de la Universitat de Barcelona

El Paranimf de la Universitat de Barcelona (UB) va acollir ahir a la tarda un emotiu acte d’homenatge de la UB a l’Hospital Universitari de Bellvitge amb motiu del 50è aniversari de l’hospital. L’acte solemne va comptar amb uns 300 assistents, amb una àmplia representació de professionals de l’hospital i la universitat, entre d’altres.

Entre els moments més destacats de la trobada, hi va haver els de la projecció del vídeo commemoratiu dels 50 anys, els records de la vinculació històrica de l’hospital i la universitat a càrrec dels doctors Francesc Gudiol i Maria Teresa Lluch, o l’actuació musical portada a terme per la Coral de la Facultat de Filologia i Comunicació de la UB. Un altre moment destacat va ser la taula d’experiències dels professionals formats al Campus Bellvitge, en la qual van participar Josep M. Caminal, Carmen Cabellos, Eulàlia Juvé, Josep M. Cruzado i Octavi Servitje.

L’acte va estar presidit pel rector de la UB, Joan Guàrdia, acompanyat de l’alcaldessa de l’Hospitalet i presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín; la directora general de Professionals de la Salut del Departament de Salut, Montserrat Gea; la gerent de l’Hospital Universitari de Bellvitge, Montserrat Figuerola, i el degà i vicedegà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, Antoni Trilla i Joan Miquel Nolla, respectivament, entre altres autoritats i representants.

En els parlaments, el rector Joan Guàrdia va qualificar l’Hospital de Bellvitge com “una institució de referència, amb la qual mantenim una història compartida de servei a la ciutadania. Bellvitge és un projecte de futur que emociona, i les persones que el fan demostren un element fonamental: el compromís”. Per la seva banda, Montserrat Figuerola va valorar “la complicitat amb les universitats” com “un dels grans valors del sistema públic de salut a Catalunya”. “Volem seguir compartint projectes amb la Universitat de Barcelona, en el Bioclúster compartit d’Innovació i Salut, generant coneixement sobre medicina de precisió, dades i intel·ligència artificial. Esperem que les bones llavors de l’excel·lència de les generacions anteriors en recerca, docència i innovació impregnin l’actual generació d’estudiants”, va dir també Figuerola.

Col·laboració ininterrompuda

Molt poc temps després de la inauguració de l’Hospital Universitari de Bellvitge, que va tenir lloc el 8 de novembre de 1972, ja es va iniciar la seva col·laboració amb la Universitat de Barcelona. Inicialment, es va plasmar en la realització a l’hospital del darrer curs de la Facultat de Medicina i en un primer acord entre l’Escola d’Infermeria de l’hospital i la universitat. Aquestes sinergies farien un salt qualitatiu fonamental amb la creació, a partir del 1990, del Campus de la Universitat de Barcelona a Bellvitge, on s’impartirien des de llavors els estudis acadèmics complets, amb nombrosos professionals de l’hospital com a professors, i s’han continuat potenciant fins a l’actualitat.

La Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB imparteix actualment al seu campus de Bellvitge docència de grau dels ensenyament de Medicina, Infermeria, Odontologia, Podologia i Ciències Biomèdiques, i empara també activitats docents de postgrau, com ara cursos de doctorat, d'especialització o d'extensió universitària. Així mateix, universitat i hospital col·laboren intensament en recerca biomèdica –juntament amb altres socis institucionals– a través de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL).

Un any de celebracions

La sessió d’ahir al Paranimf de la Universitat de Barcelona ha estat el primer dels tres grans actes centrals que tancaran les celebracions del 50è aniversari de l’Hospital Universitari de Bellvitge.

Aquest calendari de commemoracions va arrencar el novembre de 2021 amb un acte a l’auditori de l’Hospital Universitari de Bellvitge presentat per l’actor i director José Corbacho que va comptar amb l’assistència del conseller de Salut, el rector de la UB i l’alcaldessa de l’Hospitalet, entre d’altres autoritats.

Altres activitats destacades al llarg d’aquest any de celebracions han estat tres exposicions històriques –50 anys, 50 retrats, Pioneres HUB i Hospital de Bellvitge: un viatge en el temps–, el cicle de xerrades educatives i divulgatives portades a terme per professionals de l’hospital amb la col·laboració dels ajuntaments de l’Hospitalet i del Prat, o el lliurament, el passat 21 d’octubre, de la Medalla de la Ciutat del Prat de Llobregat a l’hospital, entre d’altres.

Les celebracions culminaran amb un acte a l’hospital el dia 8 de novembre –data exacta de l’aniversari– en què es convidarà els professionals i els pacients a un pastís d’aniversari i es presentarà un llibre d’història del centre, i amb un gran sopar de gala per als treballadors l’11 de novembre a les Drassanes Reials, amb la presència també d’autoritats convidades i actuacions lúdiques que amenitzaran la trobada.

Vegeu el vídeo complert de l'acte