L’Hospital de Bellvitge avalua l’ús de la realitat virtual per millorar l’experiència dels pacients a l'UCI

- Equipaments

La pràctica immersiva pot permetre als pacients superar millor alguns tractaments dolorosos, com ara la retirada de drenatges toràcics

Un estudi que s’ha posat en marxa a la Unitat de Cures Intensives (UCI) de l’Hospital de Bellvitge (HUB) pretèn avaluar si la utilització d’ulleres de realitat virtual millora de forma significativa l’experiència del pacient en un procediment força dolorós com és l’extracció dels drenatges toràcics després d’una cirurgia cardíaca.

Els drenatges són un element essencial en la recuperació dels pacients després d’una cirurgia cardíaca, sobretot per mantenir un correcte funcionament hemodinàmic en extreure la sang, fluid i aire que es pot acumular al voltant del cor. D’aquesta forma s’eviten complicacions com ara hemorràgies i inflamacions que poden arribar a ser greus. Els drenatges es retiren habitualment entre 24 i 48 hores després de la intervenció, amb un procediment que resulta dolorós i que requereix l’administració d’analgèsics.

“El que volem establir és si l’experiència immersiva amb les ulleres de realitat virtual facilita que els pacients tinguin una percepció diferent, una reducció del llindar de dolor i de l’angoixa. Es tracta d’atendre també a la salut emocional del pacient, que sabem que és fonamental per a una millor recuperació”, explica Laia Gascón, infermera de la UCI de l’HUB que duu a terme l’estudi com a treball final d’un màster especialitzat en l’àrea de crítics. Durant el procediment d’extracció, d’uns 15-20 minuts de durada, el pacient porta les ulleres posades i veu projectats diferents videos immersius de la biblioteca creada per VRPharma, col·laborador tecnològic de l’estudi. Aquesta empresa desenvolupa solucions de realitat virtual per millorar l’experiència dels pacients a centres mèdics i alhora facilitar la feina del personal sanitari.

Fins a l’abril de l’any 2023, l’estudi té previst recollir i avaluar diferents constants vitals, paràmetres de mesura del dolor i de l’ansietat d’un grup de pacients que utilitzarà el sistema de realitat virtual, i d’un altre que no ho farà, mentre els hi retiren els drenatges cardiotoràcics.

La recepció per part dels primers pacients que han utilitzat les ulleres ha estat molt positiva. Els resultats inicials es coneixeran al juny de 2023. La realització de l’estudi s’emmarca en el diferents projectes d’humanització en que porta treballant l’UCI, i l’Hospital de Bellvitge de forma global, des de fa anys per tal de facilitar que l’experiència del pacient al centre sigui satisfactòria no únicament des del punt de vista assistencial.