Una exposició on els trasplantats hepàtics mostren les seves cicatrius per celebrar la vida

L’exposició Cicatrius recull al vestíbul de Consultes Externes de l’Hospital de Bellvitge una desena de retrats de persones trasplantades de fetge que traspuen alegria juntament amb fotografies en que mostren la cicatriu, ressaltada amb pintura de pa d’or, de la seva intervenció com a símbol de superació, fortalesa i celebració de la nova vida que els hi va obrir el trasplantament. L’exposició es pot veure fins al 22 de maig.

La mostra s’inspira en una tècnica japonesa de cinc segles d’antiguitat: el kintsugi (fusteria d’or), que consisteix en reparar peces de ceràmica trencades amb un vernís empolvorat amb or. D’aquesta forma, la reparació no resta amagada, sinó més aviat tot el contrari, s’exhibeix daurada com a mostra del seu passat, donant valor a les imperfeccions i esdevenint un símbol de la superació de les adversitats. Amb aquesta voluntat, les persones trasplantades que han participat en el projecte ressegueixen les seves cicatrius amb pintura de pa d’or per mostrar l’orgull i l’alegria que senten per la seva resiliència.

Impulsada per la Federación Nacional de Enfermos y Trasplantados Hepáticos, l’exposició ha estat inaugurada formalment avui per la Gerent de l’Àrea Metropolitana Sud de l’ICS, la Dra. Montserrat Figuerola, i pel president de l’Associació de Malalts i Trasplantats Hepàtics de Catalunya (ath.cat), amb la presència de diferents pacients trasplantats de fetge.

Una d’elles és la Montserrat Collado, trasplantada a l’Hospital de Bellvitge l’any 1986. Aquests 37 anys la converteixen en la persona amb el trasplantament de fetge més longeu de tot l’Estat. Encara recorda el dibuix a bolígraf de la cicatriu a la seva història clínica ara fa prop de quatre dècades “i he aprés a donar-li gràcies a aquesta cicatriu, que per a mi és vida”. Potser per això, tot i tenir ja molt interioritzada la cicatriu, fa uns mesos, en la sessió fotogràfica per preparar l’exposició “quan em van donar un pinzellet per resseguir-la vaig tornar a sentir un agraïment enorme en veure aquell dibuix al meu cos”.

A més de la Montserrat Collado, també forma part de l’exposició una altra pacient de l'HUB, Isabel Campos, trasplantada l'any 2021.

Una peça de piano interpretada per l'infermer de l'Hospital de Bellvitge i músic Joan Manel Verge, ha tancat l'acte d'inauguració de l'exposició.