Un nou procediment desenvolupat a l’Hospital de Bellvitge permet un gran avenç en els resultats de la cirurgia de tiroides

L’ús de la fluorescència en la tiroïdectomia redueix de forma molt significativa el risc d’afectació de les glàndules paratiroides, que regulen el calci al cos humà.

La Unitat de Cirurgia Endocrina de l’HUB és referent en la cirurgia mínimament invasiva de tiroides.

La tiroïdectomia, l’extirpació total o parcial de la glàndula tiroidea, és el procediment més habitual en cirurgia endocrina. La complicació més greu que es pot registrar en aquesta intervenció és l’hipoparatiroïdisme, que provoca la hipocalcèmia, una caiguda transitòria o permanent del calci a la sang per sota dels índexs normals a causa d’una lesió a les glàndules paratiroides, situades darrera de la tiroides.

Les quatre glàndules paratiroides, de les dimensions d'un gra d'arròs, controlen els nivells de calci al cos. En realitzar una tiroïdectomia total. les glàndules han d'intentar protegir-se, però atesa la seva fragilitat moltes vegades la intervenció fa que quedin inutilitzades. Això ocasiona l’aparició d’hipocalcèmia, que pot ser transitòria o permanent, i que pot derivar en una malaltia crònica greu i que requereix tractament de per vida.

Per tal d’aconseguir minimitzar aquest risc, la Unitat de Cirurgia Endocrina del Servei de Cirurgia General i Digestiva de l’HUB, ha publicat, per primera vegada al món, un treball amb dades clíniques sobre l’angiografia amb fluorescència de verd d’indocianina (ICG). Tal i com explica el Dr. Pablo Moreno, cap de la Unitat de Cirurgia Endocrina de l’HUB, “a l’inici de la cirurgia injectem el contrast d’ICG per obtenir un mapa que ens indica per on arriben els vasos sanguinis a les glàndules paratiroides; aleshores podem començar la intervenció amb una major seguretat de no afectar-les”. D'aquesta manera es preserven les glàndules paratiroides de manera objectiva visualitzant els vasos que les nodreixen i no intuïtivament, com es feia fins ara.

L’expertesa de la unitat ha estat fonamental per desenvolupar aquesta tècnica, que es va presentar a l’últim Congrés de la International Association of Endocrine Surgeons (IAES), celebrat el passat mes d’agost a Viena. Des de l’any 2018, un total de 120 pacients han estat operats con fluorescència a l’HUB i els resultats han estat recollits en diferents articles científics. “En un primer treball, publicat a JAMA Surgery, vam demostrar que només acabar la cirurgia ja podem saber si las glàndules paratiroides funcionaven o no, i també es va determinar que amb una sola glàndula que no es vegi afectada és suficient per mantenir els nivells de calci correctes”, indica el Dr. Moreno.

Ara, els resultats del darrer article, que ha publicat la revista World Journal Surgery, confirmen els beneficis de la tiroïdectomia guiada per angiografia amb ICG per preservar les glàndules paratiroides, tal i com subratlla el Dr. Moreno “dels darrers 56 pacients que hem tractar amb aquest procediment només 2 han necessitat calci durant dos o tres dies, o sigui que en cap d’ells s’ha registrat un hipoparatiroïdisme permanent. Finalment, amb una sola glàndula que preservem evitarem una complicació greu de per vida, amb el cost que suposaria per a la qualitat de vida del pacient i per al sistema sanitari”.

En el treball han participat, a més del Dr. Moreno, les Dres. Arantxa García Barrasa i Mireia Pascua Solé, ambdues de la Unitat de Cirurgia Endocrina de l’HUB; el Dr. José Luis Muñoz, de l’Hospital de la Princesa, de Madrid, i el Dr. Sebastià Videla i la Dra. Aurema Otero, de la Unitat de Suport a la Recerca Clínica de l’HUB i l’IDIBELL.

A Catalunya es realitzen unes 4.000 tiroïdectomies anuals. Alguns estudis situen entre un 1% i un 3% el percentatge els casos en que s’acaba registrant una hipocalcèmia permanent. D’altres estudis apugen aquest percentatge fins al 8%-9%, mentre que les hipocalcèmies transitòries, que només necessiten de l’administració de calci durant un temps, s’estimen entre un 30% i un 40% del total de casos.

Des de la Unitat de Cirurgia Endocrina de l’HUB es treballa ara per ratificar els resultats del darrer treball amb un estudi randomitzat d`àmbit estatal, en que ja han manifestat interès en participar una vintena d’hospitals.

El passat mes de juny, l’HUB va organitzar el curs bianual IDES 2022 (International Debates on Endocrine Surgery), dedicat de forma monogràfica als avantatges de la fluorescència per preservar el funcionament de las glàndules paratiroides. El títol de curs, “Cap a l’hipoparatiroidisme zero”, resumeix el gran objectiu de futur que es planteja aquest canvi de paradigma en la cirurgia de tiroides. Article de referència: Usefulness of ICG Angiography-Guided Thyroidectomy for Preserving Parathyroid Function; Pablo Moreno-Llorente, Arantxa García-Barrasa, Mireia Pascua-Solé