Serious Games Lab presenta tres projectes pioners durant la primera edició de la incubadora de gamificació en salut de Catalunya

- Formació

El primer Demo Day de Serious Games Lab s’ha celebrat el 20 de desembre a l'espai tecnològic Pier 07 de Tech Barcelona amb l’objectiu de redefinir el paradigma de la salut i la tecnologia. Serious Games Lab és una iniciativa innovadora que pretén aplicar la metodologia “Serious Games” (jocs seriosos) al sector de la salut i compta amb el suport, entre d’altres institucions, de la Gerència Territorial Metropolitana Sud (GTMS), que inclou l'Hospital Universitari de Bellvitge, l'Hospital de Viladecans i l'Atenció Primària Metropolitana Sud.

A l’esdeveniment s’han presentat els tres projectes beneficiats del procés d'incubació d'aquesta primera edició, centrada en la promoció de l'activitat física i saludable per a nens i nenes, el benestar emocional en joves adults i la millora de l'autoestima en joves d'entre 12 i 18 anys. “Serious Games Lab és la materialització d’una idea que tenim des de fa temps. És el moment d’aplicar els serious games en l’atenció integrada al pacient, des del domicili, passant per l’Atenció Primària i l’Hospital, on digitalització i innovació oberta fan una gran aportació a la salut”, ha apuntat Roc Fages, responsable d'Innovació Oberta i Ecosistema de l'equip d'innovació de la GTMS, durant la introducció de l’acte. “Els objectius de la incubadora són motivar, transferir i millorar l’adherència”, va afegir el director de Serious Games Lab, Oscar Garcia Pañella, després d’apel·lar a cercar eines per embolcallar millor el procés d’aprenentatge científic.

En aquesta primera edició, els equips incubats han estat les startups Novelingo i KitCo, a més d'un grup de professionals del sector sanitari de l'ICS Catalunya Central.

Projecte 1: KitCo és una iniciativa liderada per Elsa Giménez Buendía i Carol Romay. Aquest projecte ofereix recursos gamificats, tant físics com digitals, per fomentar l'autoconeixement, el desenvolupament personal i la gestió emocional. Especialment dissenyat per a pacients i professionals sanitaris, KitCo utilitza jocs per enfortir l'autoestima i gestionar emocions. La seva proposta única i personalitzada pretén establir-se com a líder en el mercat de la gamificació en salut, amb un enfocament en la millora contínua del tractament i la interacció pacient-sanitari.

Projecte 2: Novelingo, sota la direcció de Daniel Cañete Mestanza i el seu equip, es centra en una novel·la visual interactiva que aborda la seguretat en les xarxes socials per a adolescents. Aquesta plataforma fusiona una narrativa inmersiva amb eines educatives, millorant l'autoestima i la gestió emocional dels joves. Novelingo busca dotar els adolescents amb les habilitats i el coneixement per a una navegació segura en línia, fent front als reptes digitals actuals.

Projecte 3: Innovació en Atenció Primària per la Gerència Territorial Catalunya Central. El tercer projecte, liderat per Màrius Fígols Pedrosa i el seu equip de la Gerència Territorial Catalunya Central, es centra en millorar les habilitats en el maneig de codis crítics de salut entre els professionals d'atenció primària. Aquest videojoc educatiu busca formar als professionals sanitaris en protocols d'actuació per a situacions d'emergència com infarts, ictus i prevenció del suïcidi, representant una innovació sense precedents en el sector.