L’HUB és un dels hospitals que utilitza la intel·ligència artificial per al diagnòstic del càncer de mama

- Recerca

L'Institut Català de la Salut (ICS) ha desenvolupat quatre algoritmes d'intel·ligència artificial que han permès millorar el diagnòstic del càncer de mama a partir de la quantificació estandarditzada dels paràmetres pronòstics del càncer de mama (receptors hormonals, índex proliferatiu-Ki-67 i Her-2). Aquest sistema facilita que el recompte dels biomarcadors sigui més ràpid i precís, i que els resultats siguin més reproduibles, amb els beneficis que això comporta per a les pacients. L’Hospital de Bellvitge, mitjançant el Servei d’Anatomia Patològica, és un dels centres que participa en la iniciativa.

Aquesta tecnologia, desenvolupada en col·laboració amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ja s'ha aplicat en prop de 600 possibles casos de càncer de mama al conjunt de la xarxa d'hospitals de l'ICS i ja es treballa per desenvolupar, també, algoritmes per al diagnòstic del càncer de pulmó

L’HUB, un dels integrants de Digipatics

Els algoritmes s’han desenvolupat en el marc del projecte Digipàtics, que l'ICS va començar a desplegar l'any 2021. Fins ara, s'han digitalitzat més de dos milions de vidres amb preparacions histològiques (mostres microscòpiques de teixits i cèl·lules) i ja es disposa d'una gran base de dades de casos per a la recerca i la docència i a partir dels quals s'han desenvolupat algoritmes d'intel·ligència artificial per afinar els diagnòstics de determinades patologies.

Les mostres pertanyen als serveis d'Anatomia Patològica dels 6 hospitals de l'organització que, a més de l’Hospital de Bellvitge, disposen d'aquesta especialitat.

L'HUB ha participat en el projecte Digipàtics per a la transformació digital dels serveis d'Anatomia Patològica dels set hospitals de l'ICS, amb la creació de la xarxa digital d'Anatomia Patològica més gran d'Europa. El projecte ha estat finançat, en part, pels Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER).

A l’HUB, el sistema està implementat des del 2022. Aquest avenç representa una notable millora en la patologia, ja que s'ha substituït el clàssic microscopi per pantalles d'alta resolució que permeten no només realitzar el diagnòstic de manera més còmoda, sinó també la interconnexió entre prop de 170 patòlegs, que poden compartir casos i realitzar consultes a distància.