L’Hospital Universitari de Bellvitge assoleix xifres rècord en cirurgia de tumors del cap del pàncrees

La Unitat de Cirurgia Pancreàtica del Servei de Cirurgia General i Digestiva de l’Hospital Universitari de Bellvitge va efectuar durant l’any 2022 un total de 54 duodenopancreatectomies cefàliques –de les quals, 8 amb cirurgia mínimament invasiva (robòtica o laparoscòpica)– sense mortalitat postoperatòria.

Es tracta d’unes xifres de rècord al nostre entorn tant pel que fa a la quantitat d’intervencions realitzades per un sol centre com, encara més important, pel que fa als resultats qualitatius, ja que l’alta complexitat de la intervenció fa molt difícil arribar a aconseguir una mortalitat nul·la durant tot un any.

La duodenopancreatectomia cefàlica o cirurgia de Whipple està indicada principalment per tractar els tumors localitzats al cap pancreàtic. Consisteix en l'extirpació del cap del pàncrees, el duodè, la vesícula biliar i la via biliar extrahepàtica, seguida de la posterior restauració de la continuïtat pancreàtica, biliar i digestiva. Per la seva complexitat, cal portar-la a terme en centres amb un elevat volum i experiència. S’aconsella que els centres facin almenys 20 intervencions a l’any i que estiguin dotats amb un equip multidisciplinari expert en aquest procediment.

El Servei Català de la Salut promou des de fa uns anys la concentració d’aquest tipus d’intervenció en uns pocs centres experts. A tot Catalunya, durant el 2021 s’hi van portar a terme 215 duodenopancreatectomies cefàliques. La morbiditat (índex de complicacions) d’aquesta cirurgia se situa al voltant del 50%, i la mortalitat postoperatòria dels centres experts i de referència es troba per sota del 5%.

Entre les principals claus de l’èxit de la Unitat de Cirurgia Pancreàtica de l’Hospital de Bellvitge, els seus membres destaquen l’expertesa, l’estandardització de la tècnica, una bona selecció de malalts en l’estadi radiològic, i una optimització dels malalts mitjançant el protocol ERAS de recuperació intensificada després de la cirurgia, amb un paper molt important de la infermeria.