“L’Hospital ja dorm”, un projecte que vetlla pel son nocturn dels pacients ingressats a Bellvitge

- Equipaments

543 professionals del torn de nit de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) han assistit a la jornada nocturna de presentació del projecte per tenir cura del descans nocturn de les persones hospitalitzades, element bàsic perquè es recuperin. La Direcció Infermera ha organitzat quatre sessions presencials les matinades del 23 i 24 de maig per presentar el projecte “L’Hospital ja dorm”.

Un bon descans nocturn incideix directament en la salut, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS). De fet, existeixen estudis que confirmen que entre els factors que alteren el son dels pacients ingressats en un hospital estan les interrupcions nocturnes com a conseqüència de les cures requerides pels pacients, el soroll de dispositius mèdics, la temperatura i l’excessiva il·luminació de l’habitació, el soroll d’altres pacients o causes externes que concerneixen personal hospitalari. Amb l’objectiu de millorar aquests aspectes que dificulten la recuperació de les persones ingressades a l’hospital, la Direcció Infermera de l’HUB ha treballat amb una perspectiva d’experiència del pacient.

“Podem millorar el descans dels nostres pacients?”

A més de treballar amb grups focals, la Cap d’Àrea Infermera de Procés Nefrològic, Curta Estada i Unitat de Preparació de Pacients, Rosa Maria Sánchez Cabrera -com a investigadora principal-, la Direcció Infermera i l’equip infermer de les diferents unitats seleccionades van realitzar entre maig i juliol de 2019 un exhaustiu estudi titulat “Qualitat del son dels pacients ingressats en plantes d’hospitalització d’un hospital de tercer nivell”. La finalitat era valorar la qualitat del son dels pacients ingressats. La mostra va constar de 118 enquestes que avaluaven la qualitat de la son dels pacients i el registre de decibels durant 48 hores en diferents unitats i tots els torns.

Arran dels resultats de l’estudi i els suggeriments dels pacients participants en el grup focal, es van dur a terme les primeres intervencions a l’hospital. Entre aquestes figuren canvis en els horaris de neteja, canvis d’horaris d’alguns tractaments farmacològics per evitar interrupcions nocturnes, substitució de rodes dels carros i dels aparells, i la instal·lació de reguladors de llum, entre altres.

A més, l’HUB s’ha adherit a la iniciativa SueñOn de l’Institut de Salut Carlos III (ISCIII), que pretén aconseguir que els pacients hospitalitzats gaudeixin d’un descans reparador basant-se en evidència científica i literatura sobre cures.

A partir de les 23:00 h, l’Hospital de Bellvitge ja dorm

En paral·lel a les sessions d’informació per als professionals, s’ha reforçat la senyalització a totes les habitacions de l’Hospital de Bellvitge amb indicacions tant per a pacients, acompanyants i professionals, així com a zones de treball d’infermeria.

Aquests cartells recorden a les persones ingressades que a partir de les 23:00 h han de parlar en veu baixa, silenciar els dispositius mòbils (telèfons i tauletes), apagar llums i TV i abaixar les persianes. Es permet un acompanyant a l’habitació fins a les 21:00 h. A més, s’entregarà un antifaç als pacients amb més susceptibilitat a la claror per agafar el son i que necessiten dormir a les fosques.

Pel que fa als professionals, a les 20:00 h caldrà abaixar la llum del control d’infermeria i disminuir el volum dels timbres de trucada dels pacients. Entre les 22:00 i les 23:00 h faran una ronda per les habitacions per valorar el pacient i el seu estat de dolor, verificar que han seguit les indicacions nocturnes, mantenir els llums apagats i tancar la porta, sempre que no hi hagi contraindicació.

El fet que al control de la unitat hi hagi menys llum propicia que baixi el to de veu i afavoreix el compromís amb el descans dels pacients durant la jornada laboral. En aquesta línia, quan els professionals hagin d’entrar en alguna habitació a la nit, ho faran amb una llanterna que se’ls va entregar durant les sessions informatives.

Pròximament, es realitzaran sessions per als professionals del torn de nit que només treballen els caps de setmana. En el marc del projecte “L’Hospital ja dorm”, la Direcció Infermera farà el seguiment de les intervencions implantades, es vetllarà per consolidar la iniciativa i s’estudiaran noves mesures, si s’escau.