L’Hospital de Bellvitge participa en el informe HASPO, que vol millorar la humanització en l’atenció de persones amb obesitat

- Recerca

L’Informe HASPO (Humanització de l’Atenció Sociosanitària a la Persona que viu amb Obesitat) recull un seguit de línies estratègiques i accions específiques per millorar la humanització de l’atenció sociosanitària de les persones amb obesitat, fruit de les aportacions d’un grup multidisciplinari experts

En l’elaboració de l’informe, impulsat per la Fundación Humans, han col·laborat de forma activa el Dr. Fernando Fernández Aranda, coordinador de la Unitat de Trastorns de la Conducta Alimentària de l’Hospital de Bellvitge (HUB) i investigador de l’IDIBELL, com a membre del comitè coordinador del projecte i la Dra. Susana Jiménez, cap del Servei de Psicologia Clínica, coordinadora de la Unitat de Joc Patològic de l’HUB i investigadora de l’IDIBELL, i Eduardo Valenciano, col·laborador de la unitat i de l’IDIBELL.

L’Informe HASPO subratlla la importància d’abordar l’obesitat des d’una perspectiva integral i humana, que reaccioni de forma enèrgica a l’estigmatització i la discriminació. Posa èmfasi també en la necessitat d’una formació continuada per als professionals de la salut en l’atenció sociosanitària de les persones amb obesitat.

Entre les propostes que inclou el document figuren la necessitat d’una formació específica sobre hàbits saludables per a la prevenció de l’obesitat en l’àmbit educatiu; la sensibilització dels professionals sanitaris, insistint en que es tracta d’una malaltia i la rellevància de l’estigma social que comporta; la formació universitària mínima obligatòria sobre obesitat en els graus de Medicina i Ciències de la Salut i la creació d’un decàleg d’accions als hospitals que garanteixi la intimitat de les persones amb obesitat.

En l’epíleg de l’Informe HASPO el Dr. Fernández Aranda destaca la importància de comprendre que l’obesitat “és una condició complexa que pot estar influenciada per factors genètics, ambientals i socials i que la culpa i la vergonya no són solucions eficaces per al seu tractament”. Per contra, la humanització es basa en una relació del professional amb el pacient basada en el respecte, la compassió i la dignitat i que també implica “reivindicar polítiques i pràctiques que promoguin l’equitat i al justícia en l’atenció mèdica, l’educació i el treball”, conclou.

Accediu en aquest enllaç a l’Informe HASPO