L’Hospital de Bellvitge consolida els grups focals com a eina de participació ciutadana i de millora assistencial

- Recerca

L’any 2023 es van dur a terme 17 d’aquests grups, amb la participació de 92 pacients

El passat mes d’abril 6 pacients van compartir taula per valorar la comprensibilitat del contingut d’un tríptic informatiu que el Servei de Nefrologia elabora per al pacient trasplantat renal. Al mes de juny, altres 7 persones feien el mateix per expressar la seva opinió sobre el projecte d’humanització dels espais amb una nova senyalització en diferents àrees de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB). Es tracta només de 2 del 17 grups focals, una eina d’investigació qualitativa, que es van organitzar a l’HUB en el decurs de tot el 2023, un any en que aquest procediment, iniciat el 2016, s’ha consolidat com a eina fonamental per incorporar l’experiència del pacient a la millora de l’activitat assistencial del centre.

D’aquesta forma es desenvolupen projectes que abans d’arribar al grup focal amb pacients necessiten d’un intens treball previ amb els professionals per identificar perfils de pacients, definir el recorregut que fa al centre (patient journey map) i establir els anomenats punts del dolor del procediment que s’avalua, es a dir aquells susceptibles de ser millorats. Tal i com detalla Sílvia Millat, cap d’Atenció a la Ciutadania i Participació i responsable d’Experiència del Pacient (XPA) a l’HUB “una vegada hem identificat aquests punts de dolor amb els professionals, mirem de confirmar-los amb l’opinió dels pacients i al final fem grups focals en que ajuntem pacients i professionals durant unes dues hores perquè intercanviïn punts de vista i possibles millores”.

Els grups focals també han crescut per contribuir a donar resposta a necessitats de millora més pràctiques i concretes plantejades directament per un servei o una unitat assistencial. En aquest cas, els pacients participen en una única sessió, concentrant l’aspecte o procediment que es vol avaluar en una sèrie de preguntes. Els professionals estan presents en el grup focal, però la seva intervenció es limita a la resposta de possibles dubtes que sorgeixin al voltant de les preguntes plantejades. El resultat final es recollit pels tècnics de la Unitat d’Atenció a la Ciutadania i Participació en un informe que es lliura als professionals.

“El creixement i l’experiència que hem acumulat fins ara ens confirma que els grups focals són necessaris, perquè normalitzen un procediment senzill i eficaç per incorporar la visió del pacient a la forma de funcionar de diferents àrees de l’hospital. És un pas endavant molt important pel que fa a la participació ciutadana”, explica Sílvia Millat.

Els projectes d’experiència del pacient

L’any 2021 l’Hospital Universitari de Bellvitge va donar un pas endavant per incorporar l’experiència del pacient (XPA) amb la posada en marxa a l’HUB del nou Projecte PET-RM al Servei de Medicina Nuclear. L’XPA es fa mitjançant la metodologia Design Thinking (creació de mapes persona; Patient Journey Map; identificació dels punts de dolor-pain points- cocreació; i definició i l’estratègica d’implantació). La durada és d’aproximadament 2-3 mesos i s’obté un llistat de projectes de millora identificats i elaborats a partir de l’experiència dels pacients, i cocreats amb els professionals.

“Hem incorporat a la cultura de l’organització l’experiència del pacient perquè ens digui allò que necessita i el que li agradaria rebre durant la seva estada a l’hospital. La percepció sobre la qualitat, sobre el valor, la defineix qui rep el servei i per tant cal innovar i pensar els serveis a partir de les necessitats i expectatives dels pacients” conclou Silvia Millat