La valentia de voler ser metgessa a la Grècia antiga i la Barcelona medieval

En el marc de la celebració de la setmana de Sant Jordi, l’Hospital de Bellvitge va organitzar el 22 d’abril una xerrada-presentació amb les dres. M. Jesús Pla i Anna López Ojeda i les escriptores Elisenda Durban i Laia Perearnau, al voltant de les seves novel·les La metgessa i Francesca de Barcelona.

Es tracta de dues novel·les històriques protagonitzades per dues dones reals que van esdevenir metgesses en períodes en que totes les circumstàncies els hi eren adverses: la Grècia antiga, en el cas de La metgessa, d’Elisenda Durban, i la Barcelona medieval que és l’escenari de Francesca de Barcelona, de Laia Perearnau.

Tot i els 18 segles que separen les figures de l’Agnòdike, a l’Atenes del segle IV aC, i de la Francesca, a la Barcelona del segle XIV, totes dues van compartir trets vitals comuns, tal i com van destacar les dues autores, com ara la ferma decisió d’estudiar i exercir la medicina quan les dones tenien multitud d’obstacles en forma de lleis i convencions socials de tot tipus, la persecució que van patir i la seva capacitat i expertesa professional.

Tant la Dra. López Ojeda, cap del Servei de Cirurugia Plàstica i Reparadora de l’Hospital de Bellvitge, com la Dra. Pla, ginecòloga i coordinadora de la Unitat Funcional de Mama HUB-ICO, van destacar el rigor dels procediments de cirurgia descrits als llibres, que van posar les bases dels actuals, i la valentia de l’Agnòdike i la Francesca en unes societats en què el rol de la dona era totalment marginal.