La prevenció de l’ictus des d’una perspectiva de gènere

El Dr. Pere Cardona, Coordinador de Patología Neurovascular i de la Unitat d’Ictus de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), ha abordat els factors de risc, els símptomes, el tractament i la prevenció específica d’aquesta malaltia en les dones, en una conferència al centre Palmira Domènech del Prat de Llobregat el passat 1 de juny.

Especialment atent com sempre a la participació i implicació del públic en la xerrada, el Dr. Cardona ha recordat breument què és un ictus –una vessament de sang al cervell a causa del trencament d´una artèria o la interrupció de la circulació per l’obstrucció d’un vas sanguini- i alguns dels seus principals símptomes, com ara problemes en la parla, pèrdua de sensibilitat o força en un costat del cos, problemes per caminar i alteracions visuals, entre d’altres.

Els símptomes no són gaire diferents entre homes i dones, però l’impacte de la malaltia, el seus factors de risc, el control dels tractaments i la prevenció si tenen un evident enfocament de gènere, tal i com ha detallat el Dr. Cardona. Les dones tenen més ictus que els homes (1 de cada 5, per 1 de cada 6 homes); registren una mortalitat superior als homes i en el cas de les dones de menys de 45 anys, el risc és un 50% superior als homes de la mateixa franja d’edat. En aquest cas, l’esperança de vida més alta de les dones en moltes ocasions juga en contra en els casos d’ictus, “ja que hi ha casos en que arriben tard i molt malament a l’hospital, perquè viuen soles, per exemple”, ha explicat.

A banda dels factors de risc per a l’ictus coneguts, ha plantejat l’existència d’uns altres exclusius de les dones i que poden ser molt rellevants. Els més destacats són: la menopausa; les pastilles anticonceptives i altres teràpies hormonals; el fet de conjugar tabaquisme i migranyes; la preeclàmpsia durant l’embaràs i encara més que en els homes, l’edat, ja que les dones de més de 75 anys tenen més risc d’arítmies, un dels factors que pot desencadenar un ictus.

Per aquest conjunt de factors de risc específics es poden aplicar solucions preventives, tal i com ha explicat el Dr. Cardona: deixar de fumar, sobretot si es tenen migranyes; vigilar el nivell de les hormones tiroïdes i de colesterol; controlar la pressió arterial abans de prendre anticonceptius; detectar possibles arrítmies amb les consultes a primària, especialment quan s’han superat els 75 anys, o aplicar un tractament adequat en casos d’embaràs amb hipertensió, entre d’altres.

Per últim, el coordinador de l’abordatge dels ictus a l’Hospital de Bellvitge, ha recordat que el temps és el factor més transcendental per minimitzar els danys cerebrals d’un ictus (“el temps és cervell”) i per respondre amb la màxima celeritat possible existeix el Codi Ictus, i l’aprofitament màxim de les possibilitats que ofereix la telemedicina i la innovació en el tractament després de l’alta que aporta el projecte Strack.

La conferència ha estat organitzada per l’Ajuntament del Prat amb motiu del Dia d’Acció per la Salut de les Dones, que es va celebrar el passat 28 de maig.