El Servei de Neurocirurgia de l’Hospital Joan XXIII, servei estès de l’HUB, practica una nova tècnica: l’endoscòpia biportal per a intervencions de columna lumbar

- Innovació

La tècnica es du a terme tant per a hèrnia de disc (treure i canviar el disc afectat) com per remodelar el canal estret que hi ha entre els discs.

El Servei de Neurocirurgia de l’Hospital Universitari Joan XXIII, Servei estès de l’Hospital Universitari de Bellvitge, ha començat a practicar una nova tècnica, l’endoscòpia biportal (dues incisions), per fer intervencions de la columna lumbar, ja siguin d’hèrnia de disc o del canal lumbar estret. Amb aquesta tècnica, que afegeix un plus a l'endoscòpia monoportal (una incisió) que ja es feia a Neurocirurgia des de fa dos anys, l’Hospital Joan XXIII ja tracta totes les patologies de la zona lumbar amb tècniques mínimament invasives.

El neurocirurgià Guillermo Frucella explica que "la tècnica es fa tant per extirpar un disc herniat com per remodelar el canal estret osteoartròsic que s’observa, en ocasions, a la columna". Aquestes dues patologies, que són molt freqüents i augmenten amb l'edat, provoquen dolor lumbar o ciàtic i dificultat progressiva per caminar. Amb dues incisions d’un centímetre, sense necessitat de fer una cirurgia oberta (es treballa amb endoscòpia), es pot tractar el disc i també alliberar el canal estret amb la remodelació de l’os engrossit.

El també neurocirurgià de l’Hospital Joan XXIII, Francisco Gonçalves, afegeix que “es pot combinar l'endoscòpia biportal amb tècniques d’artròdesi percutània (quan a més, per inestabilitat, la columna necessita fixació) per a casos d’inestabilitat espinal associada, sempre treballant amb incisions centimètriques”. Aquestes tècniques amb incisions mínimes provoquen menys retracció muscular, menys dolor, menys taxa d’infeccions i menys temps d’hospitalització. A més, "les tècniques endoscòpiques, en alguns casos seleccionades, es poden dur a terme de forma ambulatòria i el pacient pot anar a casa el mateix dia", asseguren els neurocirurgians.