Nou Laboratori d’Immunologia de la Gerència Territorial Metropolitana Sud de l’ICS

- Equipaments

En aquestes instal·lacions, s’hi fan més de 215.000 determinacions anuals per a malalties del sistema immunitari, càncers i trasplantaments. Actualment el centre participa en una investigació per definir el perfil immunitari de risc en la Covid-19

El nou Laboratori d’Immunologia de la Gerència Territorial Metropolitana Sud de l’Institut Català de la Salut (ICS), ubicat a l’Hospital Universitari de Bellvitge, s’ha posat en marxa després d’unes obres de remodelació integral que han permès modernitzar-ne l’equipament i doblar l’espai disponible.

El Dr. Jordi Bas, cap de secció d’Immunologia, destaca que les noves instal·lacions “suposen una millora molt important de les condicions de treball i, per tant, de la capacitat de donar resposta a les necessitats de l’hospital i tot el territori”.

A les noves instal·lacions, destaca la cambra de cultius cel·lulars. Aquesta dotació permetrà portar-hi a terme tècniques d’estudi funcional de la immunitat cel·lular, que són necessàries per al diagnòstic, seguiment i tractament de diverses patologies en l’etiologia o patogènia de les quals el sistema immunitari hi té un paper.

El Laboratori d’Immunologia va realitzar l’any passat un total de 215.492 determinacions. Es tracta d’un servei amb una llarga trajectòria a l’Hospital de Bellvitge que actualment forma part del Laboratori Clínic Territorial Metropolitana Sud (LCTMS).

La seva activitat està relacionada amb la prevenció, el diagnòstic, el pronòstic i el tractament de les diferents malalties relacionades amb alteracions del sistema immunitari i de les situacions en què les manipulacions immunitàries formen part important del tractament i de la prevenció. Formen part del seu àmbit d’actuació les immunodeficiències, les neoplàsies de cèl·lules del sistema immunitari, la hipersensibilitat immediata, la inflamació, la resposta a les infeccions, l’autoimmunitat, el trasplantament, les transfusions, la immunoteràpia i la immunoteràpia cel·lular i gènica.

Així mateix, pren part en projectes de recerca en el marc de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL). Actualment, participa en una investigació per definir el perfil immunitari de risc en la Covid-19 juntament amb els Laboratoris d’Immunologia dels hospitals Vall d’Hebron i Germans Trias i Pujol, amb el suport de l’Instituto de Salud Carlos III.

Amb l’arrencada del nou Laboratori d’Immunologia, culmina la primera fase de la posada en marxa del Laboratori Clínic Territorial Metropolitana Sud (LCTMS), fruit d’un procés d’unificació dels diferents laboratoris dels hospitals i de l’atenció primària del territori impulsat fa uns anys per l’ICS per incrementar la seva eficiència i competitivitat.

El novembre de 2019, es va inaugurar ja el nou Laboratori CORE de l’LCTMS, on es realitzen fins a un 70% de totes les determinacions mitjançant cadenes automatitzades, donant resposta a les necessitats assistencials d’Atenció Primària i dels Hospitals de Bellvitge i Viladecans. A més de les noves dependències d’Immunologia, aquest estiu s’ha obert també una àrea de validació facultativa. El conjunt d’instal·lacions de l’LCTMS ocupen actualment una superfície d’uns 4.000 m2 a l’Hospital de Bellvitge.

La Dra. Núria Llecha, Directora del Laboratori Clínic Territorial Metropolitana Sud, destaca que “estem preparats per donar resposta tant a les necessitats més especialitzades com a l’elevat volum de demanda del territori”. Més enllà del fort increment d’activitat actual per la pandèmia de Covid-19 i dels interrogants sobre com evolucionarà, la Dra. Llecha alerta que “cal que siguem flexibles, i estiguem preparats per donar resposta a una demanda que pot ser modificada, entre altres, per la situació demogràfica del territori amb una població més envellida i, d’altra banda, pels avenços biomèdics fan necessàries anàlisis d’alta complexitat”.

Properament, l’LCTMS iniciarà una segona fase de creixement amb la construcció de noves infraestructures per al Servei de Microbiologia, que ja ha augmentat notablement el seus professionals i equipaments per poder donar resposta a la molt alta demanda actual de proves PCR de Covid-19.