Púrpura Trombòtica Trombocitopènica adquirida (PTTa): què cal saber

La Púrpura Trombocitopènica Trombòtica adquirida (PTTa) és una malaltia hematològica rara que pot ser molt greu i potencialment mortal si no es tracta a temps. Es caracteritza per episodis aguts i pot presentar-se de sobte, sense avís previ.

Els símptomes de la PTTa inclouen:

• Microtrombosi en la microvasculatura dels vasos sanguinis de tot el cos.
  • Trombocitopènia greu, que és una disminució significativa de les plaquetes.
  • Anèmia hemolítica microangiopàtica, que és la destrucció dels glòbuls vermells.
  • Aquests símptomes poden conduir a una isquèmia generalitzada i, per tant, a un dany orgànic.
  • Un dels signes més visibles de la malaltia és l’aparició de punts de color morat sota la pell dels pacients, semblants a cardenals. Això és el que dóna el nom de ‘púrpura’ a la malaltia.

El diagnòstic precoç i el tractament immediat són crucials per salvar la vida dels pacients i reduir les possibles seqüeles. Es calcula que a Espanya, unes 200 persones pateixen un episodi agut de PTTa cada any, sent més habitual en dones sanes de mitjana edat (entre els 40 i els 50 anys) que en homes.

Servei de Medicina Interna