Millorant l'experiència del pacient

Construint espais més amables

Millorar l’entorn=millorar la salut

"Un espai amable aconsegueix rebaixar l'estrès dels pacients i afavorir la seva recuperació”

L’Hospital Universitari de Bellvitge es troba immers des de fa uns anys en un procés de millora de l’entorn hospitalari amb diferents iniciatives:

• Carpetes terapèutiques per millorar l'estada hospitalària
  • Programa de Voluntariat
  • Espais d'intercanvi de llibres a les sales d'espera
  • Projecte Relat-hos d’escriptura terapèutica
  • Grups focals per a la valoració de processos i documents
  • Incorporació de l’experiència del pacient als processos i disseny de nous espais i documents
  • Manual de bones pràctiques dels professionals sanitaris
  • Projecte de millora del descans nocturn
  • Transformació dels 64 boxs de la Unitat de Cures Intensives (UCI) amb elements sensorials –llums, projeccions, sons, vibracions- amb l’objectiu d’aconseguir tant la rehabilitació funcional com cognitiva del pacient

El projecte neix amb l’objectiu de fer més entretinguda l'estada hospitalària gràcies a l'entrega d'aquestes carpetes terapèutiques, que inclouen elements de lectura, jocs, mots encreuats, mandales per acolorir i altres documents d'entreteniment. Les carpetes les entrega la infermeria quan es detecta que a una persona li pot ser d'utilitat per fer més agradable l'estada a l'hospital

Carpetes terapèutiques HUB

El projecte va néixer amb l’objectiu de millorar l’estada a l'hospital dels pacients ambulatoris i els seus familiars o acompanyants, posant al seu abast llibres i revistes que poden llegir durant la seva estada. A més de la lectura a les sales d’espera, els usuaris poden portar-se els llibres a casa i tornar-los en la seva següent visita en unes safates que es troben també als nous espais de lectura. D’altra banda, els usuaris també poden portar llibres de casa seva i incorporar-los als punts de lectura perquè d’altres persones puguin llegir-los.

intercanvi de llibres HUB

L'Hospital Universitari de Bellvitge disposa des de novembre del 2022 del primer PET/Ressonància Magnètica disponible a la xarxa pública assistencial espanyola. És la tecnologia de diagnòstic per la imatge més avançada i està a disposició de tot el sistema públic de salut a Catalunya. El centre incorpora elements d'ambientació que el connecten amb el Delta del Llobregat, l'espai natural i industrial més proper a l'hospital. Ho incorpora en forma de decoració i de joc, ja que convida a identificar a cada espai diferents elements d'una mateixa temàtica del Delta (flors, avions, vaixells, ocells....) i ens ofereix l'oportunitat d'ampliar la informació sobre la diversitat d'aquest espai natural mitjançant codis QR.

PTRM HUB

Creat l'any 2009 en el marc del projecte d'Unitats funcionals de seguretat del pacient impulsat pel Departament de Salut.

Té diversos objectius:

• Impulsar la cultura de seguretat del pacient que permeti la identificació i anàlisi d'esdeveniments adversos, aportant solucions per a prevenir-los i corregir-los. Desenvolupar pràctiques segures mitjançant la formació i l'elaboració de protocols i procediments, que millorin la seguretat del pacient.
  • Fer el seguiment, mitjançant indicadors, de la seguretat del procés assistencial.
  • Promoure la investigació, la docència i la innovació en seguretat del pacient.

Unitat de Qaulitat i Seguretat de pacients HUB

El Manual Il·lustrat de Bones Pràctiques és un document que neix amb vocació de participació, obert a professionals i usuaris del nostre hospital, centrat en els valors amb els quals ens identifiquem com a institució. El Manual recull un total de 67 bones pràctiques agrupades en 12 conceptes. Cal destacar que, per il·lustrar-les, s’ha volgut posar en valor el talent il·lustrador del personal de l’HUB.

Manual HUB

L’Hospital Universitari de Bellvitge posa en marxa el projecte RELAT-Hos a finals de l’any 2017 com a part del seu pla global d'humanització adreçat a pacients, familiars i professionals. Impulsat des de la Direcció d’Infermeria, la proposta convida el pacient hospitalitzat a expressar les seves emocions, sentiments o inquietuds a través d'un relat. En posar-se a escriure, el pacient adquireix una nova identitat, la de relathador, amb la qual se sent partícip d'un projecte diferent, que no s'esperava i que passa a formar part de la seva recuperació. Tots els relats formen part d'un llibre que es regala a altres pacients interessats a llegir-lo durant el seu ingrés, els quals, al seu torn, troben una distracció, un entreteniment o una font d'inspiració.

relathos HUB

Segons la literatura científica, entre el 30 i el 50% dels pacients ingressats a una Unitat de Cures Intensives desenvolupa síndrome post-UCI: es tracta del conjunt de símptomes físics, cognitius i emocionals provocats per l’ingrés i que comporten un deteriorament significatiu de la qualitat de vida després de l’alta. Per tal de pal·liar-ho, l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha transformat els 64 boxs de la Unitat de Cures Intensives (UCI) amb la incorporació d’elements sensorials –llums, projeccions, sons, vibracions que té com a objectiu aconseguir tant la rehabilitació funcional com cognitiva del pacient.

Boxs multisensorials UCI Hospital de Bellvitge