L’aposta per la cirurgia toràcica mínimament invasiva a Bellvitge redueix les complicacions i ajuda a la recuperació del pacient

L’experiència adquirida en els darrers anys permet realitzar intervencions cada vegada més complexes

El canvi radical que ha experimentat en els darrers deu anys l’activitat del Servei de Cirurgia Toràcica de l’Hospital Universitari de Bellvitge, gràcies a la seva aposta pels procediments mínimament invasius, ha suposat importants beneficis per als pacients. Aquests procediments mínimament invasius impliquen una menor agressió i risc de complicacions, disminueixen l'estada hospitalària i afavoreixen una més ràpida incorporació de les persones operades a la vida quotidiana.

L'any 2010, el Servei de Cirurgia Toràcica de Bellvitge va iniciar un programa de cirurgia mínimament invasiva o toracoscòpica per al tractament quirúrgic del càncer de pulmó i de les malalties del mediastí (zona central del tòrax que separa els dos pulmons). Des de llavors, ha realitzat més de 250 procediments quirúrgics majors d’aquestes característiques amb molt bons resultats. Actualment, el 70% de les resseccions pulmonars majors que realitza les fa ja per via totalment toracoscòpica.

Gràcies a l’experiència adquirida en aquests anys, l’equip mèdic del Servei de Cirurgia Toràcica, en col·laboració amb el Servei d'Anestesiologia i Reanimació, el personal d'infermeria de quiròfan i de la planta d'hospitalització i amb el suport de la Direcció Mèdica, ha anat assumint progressiva­ment patologies quirúrgiques més complexes.

Noves intervencions

Aquest mes de maig, s’ha dut a terme per primera vegada a Bellvitge una extracció total mitjançant toracoscòpia videoassistida (VATS) d’un pulmó esquerre que patia bronquiectàsies (una afecció de les vies respiratòries). També s’ha fet per primera vegada amb la mateixa tècnica una extracció de la primera costella per una síndrome de l’estret toràcic superior que produïa una compressió de venes i artèries.

A més, des de principis d’aquest any el Servei de Cirurgia Toràcica ha iniciat un programa de cirurgia robòtica mínimament invasiva amb el sistema quirúrgic de darrera generació Da Vinci Xi. Es podran beneficiar de l’ús del robot quirúrgic tant el tipus de pacients que ja eren intervinguts per toracoscòpia o VATS com altres pacients de més complexitat tècnica que fins ara havien de ser operats amb cirurgia oberta, molt més agressiva. La recent incorporació d’un segon robot Da Vinci a l’Hospital de Bellvitge farà que puguin ser intervinguts amb robot uns 100 pacients anualment.

La cirurgia toràcica és una especialitat que tracta quirúrgicament totes les malalties del tòrax excepte les del cor i l’esòfag, entre les quals s’inclouen el càncer de pulmó o les malalties que necessiten cirurgia de la tràquea, entre moltes d’altres. A Bellvitge, aquest servei intervé cada any uns 470 malalts i té també una important activitat docent i investigadora. Es tracta d’un servei estès amb activitat també a l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona, on es realitzen igualment les tècniques quirúrgiques més avançades, incloent la cirurgia robòtica.