La curació i la por a patir són les principals preocupacions de les pacients amb càncer de mama

La Unitat Funcional de Càncer de Mama HUB-ICO ha dut a terme una enquesta entre pacients sobre diferents aspectes de la malaltia. Les principals conclusions de l'enquesta s'han recollit a la Jornada per a pacients que s'ha celebrat avui a l’Hospital de Bellvitge

El diagnòstic de càncer de mama suposa una inflexió en la vida de la pacient i de la seva família en la qual es barregen temors, incerteses i preocupacions que s’interrelacionen en totes les etapes del diagnòstic i tractament de la malaltia.

Per aquest motiu, la Unitat Funcional de Càncer de Mama HUB-ICO ha realitzat aquest any una enquesta entre les seves pacients per saber quins són els aspectes que més els preocupen i traslladar-los a la jornada per a pacients que s'ha celebrat a l’Hospital Universitari de Bellvitge.

Segons les dades de l’enquesta, en la qual han participat un total de 213 dones, les principals preocupacions de les pacients són assolir la curació definitiva (41%) i els efectes secundaris de la quimioteràpia i la radioteràpia (25%). A continuació apareixen l’afectació a la mobilitat del braç després de la cirurgia (13%); el pronòstic de la malaltia (11%) i l’estètica de la mama posterior a la intervenció (6%). En relació amb la cirurgia axil·lar, el principal factor que augmenta la possibilitat de limfedema i reducció de la mobilitat del braç és el tipus de cirurgia axil·lar. Per això és important la tendència actual a reduir el nombre de buidaments de tots els ganglis de l’aixella.

En el tractament del càncer de mama tenen molta importància els aspectes psicològics i un 40 % de les pacients manifesten tenen por a patir en alguna o totes les fases de la malaltia. Altres dels aspectes psicològics que més impacten en la pacient quan rep el diagnòstic són les afectacions de la seva vida professional (25%); com tenir cura dels fills (11%); i les relacions amb la parella (11%) i amb el seu entorn social (també un 11%).

Una jornada que recull els resultats de l’enquesta

Amb l’objectiu de respondre a les preocupacions de les pacient expressades a l’enquesta, la Jornada per a Pacients d’aquest any ha tractat el tema de la curació i els efectes secundaris de la cirurgia de mama, a més de donar eines per mitigar els impactes psicològics que tant afecten la sensació de benestar de la pacient i del seu entorn. En aquest sentit, la jornada ha inclòs una sessió pràctica de mindfulness adaptada a les pacients, que pretén augmentar la resiliència i l’amabilitat per tal d’enfrontar-se a la malaltia. Existeixen estudis que demostren que ajuda a millorar el sistema immune, reduir l’estrès i el malestar psicològic, tots ells aspectes molt positius per millorar la qualitat de vida de les pacients amb càncer de mama.

Cada any es diagnòstic al voltant de 4.500 casos nous de càncer a Catalunya. La supervivència ha augmentat en els darrers 25 anys del 65% al 83 % als 10 anys. Des de la dècada dels 90, s'ha observat una disminució de la mortalitat del 2%. Aquests resultats estan relacionats amb el diagnòstic precoç, gràcies a una major conscienciació; les campanyes de cribratge poblacional, el treball multidisciplinari i les noves teràpies.

La Unitat Funcional de Càncer de Mama de l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Institut Català d’Oncologia és la més antiga de l’Estat i la que té un major volum de pacients de Catalunya. Està integrada per 30 membres: professionals de ginecologia, cirurgia plàstica, radiologia, anatomia patològica, oncologia mèdica, oncologia radioteràpica, infermeria, medicina nuclear, psicooncologia i personal d’administració. Tots ells estan especialitats en la patologia mamària. La Unitat realitza 1.300 primeres visites anuals, de les quals es confirma un càncer a unes 460 pacients.