Investigadors de Bellvitge estudien com evitar la insuficiència renal aguda després d’una cirurgia cardíaca d’alt risc

El Servei de Medicina Intensiva de l’Hospital Universitari de Bellvitge, amb la col•laboració del Servei de Cirurgia Cardíaca, encapçala un assaig clínic que pretén reduir en un 50% la incidència del fracàs renal agut (FRA) en la primera setmana del postoperatori de pacients de cirurgia cardíaca d’alt risc (amb un temps de circulació extracorpòria superior als 90 minuts), mitjançant la utilització d’uns nous dispositius mecànics d’alta tecnologia.

L’assaig clínic d’immunomodulació amb dispositius d’adsorció durant la circulació extracorpòria en pacients d’alt risc sotmesos a cirurgia cardíaca es va iniciar fa dos anys i al 2020 preveu comptar amb dades de 340 pacients.

El fracàs o insuficiència renal aguda es caracteritza per la pèrdua sobtada de la capacitat funcional dels ronyons, fet que provoca l’augment de la presència d’elements nocius a la sang i el desequilibri de la seva composició química. En els pacients de cirurgia cardíaca d’alt risc, que necessiten circulació extracorpòria molt perllongada, l’aparició del FRA incideix de forma significativa, provocant l’augment de la durada de l’ingrés hospitalari i la mortalitat. Diferents estudis atribueixen la major incidència del FRA en aquests pacients a la cascada inflamatòria que es desencadena durant el temps que la sang passa en contacte amb el dispositiu de circulació extracorpòria.

Fins ara els fàrmacs utilitzats per tractar aquesta inflamació no han resultat eficaços. L’estudi que impulsa Bellvitge, i en el qual col•labora l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona (serveis de Medicina Intensiva i Cirurgia Cardíaca), consisteix en l’aplicació d’unes membranes connectades a la circulació extracorpòria amb capacitat d’adsorció (retenció a la superfície d’elements sòlids durant la cirurgia cardíaca. Amb aquesta estratègia, es poden eliminar les molècules inflamatòries que desencadenen el FRA.

Aquest assaig clínic és un dels dos grans eixos del IV Simposi Internacional Bellvitge RRT. Nous horitzons en el fracàs renal agut, que se celebra avui divendres 11 d’octubre a l’Hospital Universitari de Bellvitge.

Noves estratègies preventives del FRA

Com a segona novetat, el Simposi presenta els avenços en la prevenció del FRA als pacients crítics a partir de l’administració de vitamina B3 (niamicida). La vitamina B3 és innòcua i el seu cost és molt baix. S’estima que fins a un 60% dels pacients ingressats a les unitats de cures intensives desenvolupen un FRA en algun moment, el que comporta un augment de la seva estada hospitalària, una possible necessitat de tècniques de reemplaçament renal i un augment de la mortalitat.

El nefròleg i professor de la Facultat de Medicina de Harvard (EUA) Samir Parikh, i el professor Stephane Gaudry, de la Université Paris 13 (França) presenten al simposi els darrers estudis i resultats obtinguts amb aquesta innovadora estratègia terapèutica que fins i tot podria tenir valor com a prevenció d’insuficiències renals cròniques. Actualment, fins a un 40% dels pacients crítics que superen un fracàs renal agut desenvolupen una insuficiència renal crònica durant el primer any de seguiment i fins a un 10% necessiten posteriorment tècniques de reemplaçament renal.