Entra en funcionament el nou bloc quirúrgic de l’Hospital de Bellvitge

Avui, dilluns 16 de setembre, ha entrat en funcionament el nou bloc quirúrgic de l’Hospital Universitari de Bellvitge. El nou bloc, inaugurat divendres passat pel president de la Generalitat, està format per 31 quiròfans, dels quals 7 –dedicats a la cirurgia major ambulatòria– ja es van obrir el 2017.

Els 24 restants, que es posen en marxa de forma progressiva a partir d’avui, constitueixen el gruix de les instal·lacions quirúrgiques de l’hospital, i estan dotats amb tecnologia punta que permetrà als professionals fer les cirurgies més complexes amb equipament d’última generació.

El nou bloc quirúrgic permetrà un increment de l’activitat: de 16.617 intervencions de cirurgia major el 2016 (abans de la inauguració dels 7 primers quiròfans de CMA) es passarà a 21.494 el 2020 (amb la nova àrea a ple rendiment). D’aquesta manera, l’hospital podrà seguir treballant per disminuir les llistes d’espera, en especial de malalties com ara les de la columna vertebral, el càncer de mama o l’obesitat mòrbida. També possibilitarà que s’iniciïn programes com el de carcinomatosi peritoneal i el de canvi de sexe.

Bellvitge és el primer hospital de l’Estat que disposa de tres quiròfans híbrids, dos dels quals inclouen un escàner de tomografia computada (TC), i l’altre un escàner d’angio­tomografia computada (angio-TC). Aquests dispositius de radiodiagnòstic a la mateixa sala d’operacions eviten haver de traslladar els pacients per fer determinats controls abans, durant i després de l’operació. També proporcionen valuosa informació en temps real a l’equip mèdic, i possibiliten que tot el procés sigui més àgil, precís i segur.

Alhora, dos altres quiròfans són sistemes robotitzats (Da Vinci®), on el cirurgià treballa des d’una consola que dirigeix uns braços robòtics, el que li permet tenir una millor visió del camp quirúrgic i realitzar moviments més precisos. L’Hospital Universitari de Bellvitge va ser l’any 2009 un dels centres pioners en l’ús d’aquesta tecnologia, i el fet d’haver incorporat aquest any un segon sistema robotitzat li permetrà passar de 275 operacions d’aquest tipus el 2018 a 575 el 2020.

Un altre equipament  tecnològic  destacat, que ja s’utilitza a Bellvitge des del 2015, és la radioteràpia intraoperatòria, la qual permet, en el mateix acte en què s’extreu un tumor de mama, aplicar una radiació molt específica sobre la zona afectada. El nou bloc també disposa d’altres tecnologies punteres, com ara la biòpsia de fusió d’imatges per al diagnòstic del càncer de pròstata.

Espais diàfans per al benestar del pacient

Les noves sales d’operacions i els seus serveis de suport ocupen 8.000 m2, gairebé el doble dels 4.500 m2 que ocupaven fins ara, amb una superfície mitjana de 50 m2  per quiròfan. Per primera vegada es compta amb una unitat de recuperació postanestèsica única, amb 22 punts d’atenció, concebuda com un espai diàfan amb molta claror i llum natural per assegurar el benestar dels pacients.

Simultàniament, també es posa en funcionament una nova central d’esterilització, ubicada a la planta -1 del mateix edifici i directament connectada amb els quiròfans, amb una superfície de més de 1.000 m2.

Tots els sistemes principals de les sales d’operacions pengen del sostre des d’una sèrie de torretes electròniques que minimitzen el risc de contaminació i fan més còmoda l’activitat professional. Alhora, un innovador sistema d’integració de senyals permet que els professionals puguin accedir, des d’una pantalla tàctil, a les dades mèdiques i a les proves diagnòstiques del pacient, amb imatges en tres dimensions que es poden segmentar, emmagatzemar i reenviar.

Els quiròfans estan intercomunicats amb la sala de formació i amb la sala d’actes de l’Hospital i permeten realitzar retransmissions d’àudio i vídeo a l’exterior a través de videoconferències o streaming. Cada professional pot gestionar la informació disponible i personalitzar la pantalla segons les seves necessitats i el tipus d’intervenció.

La nova àrea també està dotada de sistemes innovadors pel que fa a la preparació i distribució del material per a les intervencions quirúrgiques, i també de climatització i consum elèctric, amb un sistema que permet estalviar fins a un 70% d’energia en relació amb el convencional. Així mateix, s’hi ha implantat un procediment per informar en temps real els familiars de la localització del pacient a través del telèfon mòbil.

Inversió de futur

Aquest salt tecnològic fa de l’Hospital Universitari de Bellvitge un centre plenament preparat per a la cirurgia del futur, que serà cada vegada més precisa, menys invasiva, més personalitzada i més col·laborativa –reunint en una mateixa sala d’operacions professionals d’especialitats diferents–.

Per a l’equipament de la totalitat del bloc quirúrgic s’han invertit fins a 20 milions d’euros, que s’han de sumar als 82 milions més invertits en l’infraestructura de tot l’edifici tecnoquirúrgic.

A més dels 31 quiròfans del nou bloc quirúrgic, l’hospital compta amb 2 més d’oftalmologia, a la planta 0 de l’edifici principal. En total, l’any passat, l’Hospital de Bellvitge va portar a terme 20.574 intervencions de cirurgia major (12.535 amb hospitalització i 8.039 ambulatòries), el que representa 87 cirurgies majors cada dia.